söndag, april 12, 2009

Tufft år för oss som "hatar" blåvitt...

Jag ogillar IFK Göteborg starkt, på gränsen till pubertalt hat. Har aldrig gillat laget som "alla" håller på. Det strider mot min mentalitet. Jag har ändå kunnat stå ut med deras framgångar utan att bry mig särskilt mycket.

Det ändrades i slutet av -90 talet/början av -00 talet när IFK Göteborg under en lång rad av år mer liknade ett snabbköp mer än en seriös långsiktigt satsande klubb. Man köpte och sålde om vartannat. Mest köpte man från Frölunda IF, ibland för rimlig ersättning, som med Rosen. Emellanåt snodde man spelare som Bosman, som Gustav Andersson, som glädjande nog sedan även lämnade blåvitt som Bosman. Saknar man lojalitet så gör man... Sjukast blev det när man som kronan på verket även köpte över den ledare som ansvarat för så många försäljningar genom åren; Mats Persson. Sedan gjorde ju han som väl känt lite tvivelaktiga insatser i IFK som slutade i domstol...

Med ovanstående sagt så står det väl ganska klart att det i mitt grönvita hjärta så finns det ytterst lite sympati för IFK Göteborg.

Första gången jag på allvar började ana att det kunde bli lite komplicerat i framtiden var när den sympatiske Håkan Mild anställdes som sportchef. Då minns jag att jag tänkte att det kanske kan få en sund kultur tillbaka i klubben. Nästa steg togs för några veckor sedan då jag köpte Aftonbladets "Fotbollsbibeln", en 180 sidor lång underbar läsning med all information man kan behöva inför den Allsvenska starten.

När jag läser sidorna om IFK Göteborg så slås jag av att det är en talangfull och ung trupp med tydlig västsvensk prägel. En spelare (Mikael Dyrestam) står som egen produkt, men tittar man lite närmare är det sammanlagt sex av 23 spelare som kommer från ungdomstruppen. Det är starkt och bådar gott för framtiden. Genom att jobba målvedvetet med unga talanger, suga upp dem från mindre klubbar och lägga lite kraft på att skola dem själva får man en stabilitet och en långsiktighet. Det ser bra ut. Det är både effektivt och trevligt ur en principiellt perspektiv.

Ovanstående tänkte jag skriva redan tidigare och efter den makalösa segern mot Djurgården i går (6-0) så blev det än mer uppenbart. Det kommer att bli ett härligt år för IFK Göteborgs supportrar och ett jobbigt år för oss som ogillar "IFK Köp och Sälj" (epitetet är kanske inte ens välförtjänt längre)...

På onsdag spelar IFK mot Häcken borta på Rambergsvallen. Jag funderar allvarligt på att lägga om mitt schema för att kunna gå och se matchen. Häcken är ju mitt substitut för Frölunda i elitfotbollen nu för tiden. Finns förstås risk att det kan bli ordentligt obehagligt. Häcken imponerade ju inte mot BP direkt...

Spelare med Frölunda koppling i årets allsvenska (säkert glömt någon):

* Adam Johansson, back, IFK Göteborg.
* John Alvbåge, målvakt, Örebro.
* Tommy von Brömsen, back, Örgryte IS
* Mohammed Ali Khan, back, BK Häcken
* Peter Nyström, mittfältare, BK Häcken
* Erik Friberg, mittfältare, BK Häcken
* Teddy Lucic, back, Elfsborg (spelat i väldigt många klubbar, men...)
* Dime Jankulovski, målvakt, GAIS

I superettan kan man särskilt notera Arash Bayat i Qviding, en av nyheterna i superettan är också Fahrudin Karisik i Ängelholm.

Inga kommentarer: