torsdag, april 16, 2009

Grundkurs 1a i hur man får sparken...

Seriöst, en del människor borde inte få arbeta med människor, eller åtminstone spärras in på omskolningsläger i valfritt kollektiv på Ålidhem (Umeå).

Det handlar om en telefonförsäljare från Tele2 som ringt och trakasserat en lesbisk kvinna som han skulle sälja abonnemang till. Han ställer den klassiska frågan hur hushållet ser ut, hon svarar att hon bor i hop med sin flickvän. Hur reagerar då denne intellektuella gigant? Jo, han:

1) Ifrågasätter poängen med att två tjejer bor i hop.

På denna fråga som han lindrigt sagt inte har med att göra, så svarar hon på en blandning av skämt och allvar att "han inte ska vara så heteronormativ".

Okej, här drar jag den absolut sista gränsen. Han kanske är ung, omogen och inte klarar av att hantera överraskningen, skämmer ut sig med ifrågasättandet. Nu borde han insett sin tavla, göra en pudel, be om ursäkt och så fort som möjligt avsluta samtalet. Vad gör då denne stjärna?

2) Börjar prata om att lesbiska tjejer är "hota"(alltså engelska ordet, inte svenska). Följer därefter (enligt den unga kvinnan) upp det hela med en kavalkad av trakasserier...

Seriöst. Jag blir förbannad. Inte bara för att denne snorvalp (både beteendet och användandet av ordet "hota" tyder på det) tränger sig på en kvinna och kränker henne i hennes eget hem. Utan också av rent egoistiska skäl. Jag som dagligen sitter i telefonsamtal och får jobba med folks fördomar om förmedling/försäljning av olika produkter över telefon behöver inte få mitt jobb försvårat av sådana här grejer!

Jag tycker också att Tele2 damen är flat och att den riktiga skandalen är att journalisten endast hänger ut Tele2 och inte det aktuella telemarketing företaget! Jag kan garantera att personen i fråga skulle få sparken om det hade hänt på vårt företag. Inte för att det skulle hända på våran avdelning, vi är lite för mogna för det. Alltså, även om någon skulle sitta på lite gamla fina stenåldersåsikter så skulle vederbörande vara kompetent nog att inse att de inte ska vädras på jobbet, till kunder. Nu tror jag ingen gör det, men om... Det är ju inte så att jag börjar morra om omskolningsläger och exproprieringar när jag kommer till diverse dryga människor i vissa storstadsområden! Jobb är jobb, helt enkelt!

Själv måste jag säga att jag är lite förvånad över att jag själv aldrig hamnat i liknande läge. Jag anstränger mig för att säga det stentråkiga uttrycket "respektive" när jag frågar en kund om de bor med någon, trots att fru/gubbe/kille kanske skulle ligga bättre i munnen. Jag tänker att någon gång kommer jag till ett homosexuellt par och då ska jag vara så jävla lugn och inte låtsas som någonting... Tyvärr har det inte hänt än.

Om vi samtidigt lyfter blicken lite grann så är det väldigt lätt att inse VARFÖR det finns en del dåliga telefonförsäljare. Jag jobbar med månadslön och bra arbetsvillkor, jag är ju försäkringsförmedlare och inte vanlig försäljare. Däremot vet jag hur villkoren ser ut i branschen. Låga timlöner, nästan allt på provision, timanställda studenter och få heltider. Gå in på ams.se och se hur stor andel av alla jobb som är försäljningsjobb, så får ni se att det är de jobben som tas av unga vuxna som har svårt att få andra jobb. Med tanke på det usla upplägget så går alla som verkligen inte har 100% läggning för att sälja vidare så fort som möjligt. Blir så gott som omöjligt att upprätthålla en god kvalité.

Ovanstående innebär dock att det är hur lätt som helst att göra sig av med det homofoba puckot i det aktuella exemplet. Varför säger inte Tele2 tanten det då? Hur bra hade det inte låtit i tidningen: "Han kommer inte sälja åt oss mer."

Gör det bara! LAS skyddar dig när du gör misstag, inte när du gör sådant här. Det är jämförbart med en kassörska som snor pengar. Eftersom jag dessutom misstänker att han inte tillhör oss som har bra villkor så är det ännu lättare att göra sig av med honom. Allt finns dessutom med största sannolikhet inspelat så vad som är sant eller inte behöver knappast bli en fråga.

2 kommentarer:

Fjopps sa...

BRA!!! Att du säger respektive! Skönt att någon fattar vilket årtusende vi lever i!:-) Och en liten hint, hamnar du i samtal med någon gay så kommer det garanterat uppskattas att du säger respektive!

Walle sa...

Kan glädja herr Fjopps om att vi pratade om det på jobbet i dag och användandet av ordet kommer nog att öka... :)