lördag, april 11, 2009

Glad påsk och glada nyheter om läskiga Täby

Först och främst, glad påsk på er allesammans. Strålande vårväder och jag ska strax åka till min mormor och morfar för att äta påsklunch.

Sedan ser jag till min glädje i SvD att kammarrätten beslutat att det var olagligt att överlåta Täbys enda gymnasium till rektorn och en ekonomiläraren för det löjligt låga priset av 9 miljoner. Enligt kammarrätten så vore 40 miljoner en mer rimlig summa.

Beslutet togs på ett minst sagt anmärkningsvärt sett. Täby är nu inte som andra kommuner. I paret Reinfeldts välbeställda hemkommun så har moderaterna egen majoritet i fullmäktige! Alla andra partier, även kådisarna och batong-liberalerna, var emot överlåtandet. Inte minst priset kritiserades. Därför ordnades minoritetsbordläggning. I stället för att vänta till nästa ordinarie fullmäktigemöte kallar då kommunledningen till extra fullmäktigemöte. Ett möte som bara moderaterna deltog på. Det är alltså detta beslut som nu rivs upp.

Onekligen intressant- i USA kan minoriteten obstruera/filibustra ett lagförslag hur länge som helst, i Sverige behöver man inte ens vänta en månad (eller vad man nu har för intervaller i den aktuella kommunen) till nästa ordinarie fullmäktige, utan kan kalla till extra möte för att få det gjort. Även om jag avgjort föredrar Sveriges modell, så kan jag tycka att det är rimligt med lite mer tid för reflektion när det är kontroversiella beslut.

Vad som också är absurt är att rektorn, Maj Dellström, på Tibble Fristående Gymnasium, ändå inte är orolig:

– Jag tror inte att det blir konsekvenser för oss. Vi har Skolverkets tillstånd och vi hyr lokalerna av Täby kommun.


Eh... Har sagt det förut: Det strider mot naturlagarna att något parti är större än SAP. Att moderaterna ska ha egen majoritet i en kommun är rent perverst!

Inga kommentarer: