onsdag, augusti 19, 2009

Intresset ljuger inte

Anna-Clara Blixt-Modin har skrivit en debattartikel på Aftonbladet. Huvudpoängen med inlägget är förmodligen att visa att hon sköter sitt jobb för sina uppdragsgivare och kanske värva nya till sin agentur. Kanske också värva folk till sin internettjänst?

Hur som helst så skriver hon dynga och är inte det minsta försiktig med det svenska språket. Hon är inte ensam om att använda ordet "våldtäkt" i helt fel sammanhang. Det sker lite nu och då. Något som är minst sagt osmakligt.

Hennes poäng är givetvis att det är så synd om artisterna och upphovsmännen som inte får ut någonting av de onskefulla fildelarna. Jag respekterar grundinställningen och har inga problem med att fildelning är olagligt, men seriöst, det är när de vill komma åt denna ganska bagatellartade brottslighet med metoder som Stasi skulle varit avundsjuka över som jag drar åt mig öronen. Så, där vet ni var jag står.

Jag tror att dagens problem är en övergående fas. Problemet med fildelning bottnar i skivbolagens (och artisternas) girighet med helt orimliga priser på allt från skivor till konsertbiljetter. När då en tekniskt bättre lösning än de gamla fina blandbanden dök upp så är det klart att konsumenterna kastar sig över det!

Jag är övertygad om att framtiden fins hos Spootify och liknande tjänster. Har det fungerat med STIM-pengar i vanlig radio i alla år så kan säkert något liknande fungera som lösning i det virtuella. Med snabba och billiga, lagliga tjänster, så kommer omständligt fildelande att minska, det är jag övertygad om. 200 spänn för en CD är inget annat än ocker. Det hela blir lite mer komplicerat när det kommer till film och dataspel, lite mer komplicerat arbete. Antalet människor som faktiskt är producenter är ju fler också. Nästa gång du spelar ditt favoritspel, klicka på länken "credits" eller läs i manualen så ser du hur många inblandade det är!

Dessutom så är det så att musikindustrin borde ta och lära sig av den dansbanden. Spela ofta och få mycket kontakt med sina fans. Det lönar sig. TROTS att dansbanden drabbas av MOMS (6%) till skillnad från andra artister så kostar ett vanligt inträde på ett etablerat dansband ca 150 kronor. Detta för en helkväll på en 4-5 timmar, minst. Vad kostar en spelning med någon ledande svenskt popsnöre? Läs mitt tidigare inlägg varför dansbanden är musikens grovarbete.

Inga kommentarer: