söndag, augusti 30, 2009

4-0 i Finnkampen

Kul, inte nog med att Sverige vann hela finnkampen både för damer, herrar, flickor och pojkar, utan vi lyckades t.o.m. komma tvåa i Spjuttävlingen. Det ska inte överhuvudtaget vara möjligt!

Lite kuriosa är ju att det i de flesta grenar fanns åtminstone en "solbränd" svensk deltagare. Att inte våra Mannerheimska* vänner på andra sidan Östersjön har sådana deltagare är väl inte mer än väntat. Ränderna går aldrig ur.






* Carl-Hugo Mannerheim var en adlig svensktalande finsk militär och politiker som föddes 1867 i Villnäs. Han avancerade så småningom till generallöjtnant i den Tsariska armén. Efter att det nya Bolsjevistiska Ryssland lät Finland bli självständigt så blev han omgående en del av den nya finska militärledningen. Wikipedias artikel om honom är ganska välvillig och fokuserar på hans roll som rikshjälte under 2:a världskriget och det nämns inte ens att han är en kontroversiell personlighet som i vissa kretsar gick under epitetet "arbetarmördaren" efter inbördeskriget. Texten om inbördeskriget är också väldigt "vit", men medger ändå att bland annat sumariska rättegångar ledde till: "Sammantaget dog omkring 37 000 personer i samband med kriget. Av dessa var det drygt 20 000 från den röda sidan som arkebuserades eller avled i de fångläger som upprättades av den vita sidan."

Enligt texten och andra källor så framställer man C G Mannerheim som motståndare till såväl tysk intervention som förespråkare för eftergifter mot Ryssland. Om detta är sanningen eller bara tillrättalagt för att behålla ett nationalhelgon, det vet jag inte. Jag vet bara att den bild jag fick av det hela när jag bodde i Norrbotten skiljer sig drastiskt mot Wikipedias. Faktum är att de vita lierade sig med tyskarna 1918-19 och Finland med nazi-tyskland under andra världskriget(tendensiös artikel vars främsta syfte verkar vara att agera försvarsadvokat åt Finlands beslut att alliera sig med nazisterna). Svenskspråkiga Wikipedia är ju rimligen överrepresenterad av svenskspråkiga finländare och var de generellt står politiskt är ju ingen hemlighet... Å andra sidan så har vänstern i Norrbotten genom alla år haft goda kontakter med finsk vänster. Många finnar flydde också över till Norrbotten från den terror som fascistiska element utövade i Finland, främst under mellankrigstiden. Överdrifter finns överallt.

Ursäkta ett mindre bra inlägg, om Simon eller någon annan tok läser detta så får vederbörande GÄRNA utveckla det hela, eller maila mig en ny text så lägger jag upp det!

1 kommentar:

Anonym sa...

Nog hette fältmarskalken Carl Gustav i förnamn.
(Lahtarikenraali/Slaktargenerelen kallade många besegrade röda honom.)
Numera, i dessa högertider, har han blivit utnämnd till Finlands mest betydande person. (Själv håller jag på Urho Kaleva Kekkonen.)
I övrigt begriper jag mig inte på varför du envisas med att kalla vissa svenskar för "svenskspråkiga finnar", när de borde ettiketteras finlandssvenskar.