Läste dagens Göteborgs Posten (lib) på väg in till jobbet och höll på att sätta frukosten i fel strupe. Äntligen har man tagit ett stort steg mot trängselavgifter, rapporterar GP. Problemet är dock att man planerar att lägga cirkeln i alldeles för stora cirklar utanför stan. I praktiken kommer knappt några göteborgare få betala trängselavgift. Däremot så kommer vi i kranskommunerna att få betala.
Det är ett par saker som upprör mig med det förslag som GP publicerar i dag.
1) Bilghetton som Mölnlycke, Askim, Torslanda och liknande villaförorter (lite elakt mot Mölnlycke som har en mycket blandad bebyggelse)hamnar INNANFÖR tullgränsen. Knappast bra, mycket dåligt både ur miljö- och intäktssynpunkt.
2) Blir den här tullformen allvar så hoppas jag att eventuella pengar för upprustning av kollektivtrafik INTE går till Göteborgs redan väl utbyggda trafik, utan till kranskommunernas många gånger bristfälliga kollektivtrafik.
Anledningen till det tokigt stora nätet är att det är svårt att hitta lämpliga stationer för tullarna i Göteborg. Finns alldeles för många vägar jämfört med Stockholm tydligen. Nej, gör om gör rätt. Krävs det fler tullstationer så får det väl bli så. Hoppas Vänsterpartiet står på sig, inte ska väl askimsborna komma undan?
I norr borde tullen ligga vid Bäckebol, vid nordost kanske vid gamlestan, i öst vid redbergsplatsen-delsjön, i syd vid Frölunda torg, i sydväst vid Saltholmen och i väst mellan torslanda och länsmansgården, typ. Vet inte om det är möjligt, men Askim, Torslanda och Mölnlycke måste bara få betala!
För den som mot all rimlighet tycker det är onödigt att begränsa bilismen i städerna läs gärna detta om att Stockholmare riskerar dö sju månader tidigare än alla andra. Från Aftonbladet. I och för sig, inte gråter jag över om fjollträskare dör före oss andra, men det torde ju påverka folk i Göteborg också...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Trängselavgifter?? Ja, tack!! För miljöns skull.
Skicka en kommentar