fredag, augusti 28, 2009

Bra val av ny ordförande i Sametinget

Läste att Sara Larsson från Min Geaidnu är vald till ny ordförande i Sametinget. Det är kanske det bästa val de kunde ha gjort! Inte nog med att hon i många frågor är placerad i mitten av de politiska partierna, hon är också en modern och lämplig företrädare för samerna gentemot den svenska staten. Förhoppningsvis kan det öka hennes och Min Geaidnu arbete för att av-gubbifiera Sametinget.

De andra aktuella kandidaterna, för de större partierna, är alla problematiska på olika sätt, men med det gemensamt att de verkar söka konfrontation för sakens skull. Tror Sara Larsson är riktigt lämpad. Sedan att jag som i de viktigaste frågorna har rakt motsatta åsikter än de som dominerar Sametinget och därför gärna hade sett en mer tråkig och sämre lämpad ordförande, det är en helt annan sak! För dem själva var det ett smart val.

Jag verkar dock inte behöva vara orolig över att Sametinget kommer kunna bli starkare än tidigare. Det goda beslutet att införa en proportionellt vald styrelse blev direkt saboterat av framförallt partiet Samerna och Samelandspartiet, delvis understödda av Guovssonásti. De lade ner sina röster när Sara Larsson valdes och Samerna och Samelandspartiet avstår också från att besätta sina platser i styrelsen. Styrelsen ser faktiskt riktigt bra ut efter vad jag kan se. Bara en sådan sak att av de tio ledamöterna (5+5) som valdes till styrelsen var endast 4 män, av de ordinarie endast 1 man (Håkan Jonsson, jakt och fiske).

Följande valdes till ny styrelse:

* Karin Vannar (Guovssonásti), ersättare Marita Stinnerbom (Guovssonásti)
* Håkan Jonsson (Jakt- och fiskesamerna), ersättare Lars-Paul Kroik (Álbmut)
* Josefina Skerk (Jakt- och fiskesamerna), ersättare Agneta Rimpi (Jakt- och fiskesamerna)
* Helena Dådring (Vuovdega), ersättare Lars-Erik Fjellström (Landspartiet Svenska Samer)
* Sara Larsson (Min Geaidnu), ersättare Odd Willenfeldt (Min Geaidnu)

Förutom Sara Larsson så är också Helena Dådring en politiker som ger ett mycket sympatiskt intryck och som, av det jag sett, undviker de rena personpåhopp som vissa från de andra partierna brukar rikta mot Jakt- och Fiskesamernas medlemmar.

Hittade en artikel från Min Geaidnu som Sara Larsson skrev före valet i våras. Även om jag inte riktigt gillar hennes antipati mot Jakt- och Fiskesamerna så är det en bra start för den som vill veta var de samiska partierna står i den viktiga rennäringsdiskussionen. Delar analysen i stort, inte minst när det gäller det svårplacerade Partiet Samerna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sametingsvalet är till och med ännu mer ointressant än kyrkovalet.

Walle sa...

Nej, faktiskt inte. Snarare tvärtom. Om Sametinget skulle lyckas samarbeta och hitta en rimligt radikal linje så skulle det kunna ställa till enorma problem för övrig befolkning i Norrlands inland.

Dessbättre verkar det vara något som ligger långt fram i tiden. Att inte ens ta plats i styrelsen för något fjantigt principskäl visar ju lite hur låg nivån är hos vissa.