fredag, augusti 14, 2009

Vad är det med frisörnäringen egentligen?

Det finns ett par saker som jag funderat på när det gäller frisörer. Dels att det verkar finnas hur många frisörsalonger som helst, man undrar lite hur det går ihop. Måste vara en tuff bransch. Det som är min huvudsakliga fundering är mer det varierande prisläget.

Det finns ganska gott om frisörsalonger i prisintervallet 125-175 kronor. Ofta ute i förorten, drivet av en invandrare i en liten lokal. I Göteborg finns det absurt nog några sådana inne i centrum, t.ex. på Drottninggatan. Denna prisnivå känns helt oseriös, särskilt inne i centrum med de hyrorna. Det kan bara vara fiffel. Troligen skattefiffel och svartjobb, kanske papperslösa, vad vet jag? I vilket fall som helst så är det helt orimligt med 150:- för (om de är snabba) en halvtimmes jobb. Av de skall sedan lokal betalas, moms och inkomstskatt betalas, verktyg underhållas etc. Vi pratar om timlön på 20-30 kronor om jag försöker gissa rätt.

Den andra priskategorin är i 300-400 kronors klassen. Finns inne i köpcentrum och här ute på landsbygden så är det också de priserna som gäller nere i "centrum". Det är helt enkelt för dyrt, i alla fall enligt min plånbok. Dessutom tar dessa frisörer ofta lång tid på sig. Jag har tänkt börja skärpa till mig och klippa mig minst en gång varannan månad, kanske 2 gånger på 3 månader, i stället för som nu, att jag klipper mig när det är kris. Men då kan jag inte tänka mig att betala 350 spänn per gång!

Det jag undrar är: Var är frisörerna i prisläget 220-275 kronor? De är jättesvåra att hitta. Billigt, men känns ändå någorlunda seriöst. Nu har jag hittat en här i Stenungsund, Salong Down Stairs, som tar 225:-. Vi får se hur den är. Har inte varit där än!

Inga kommentarer: