tisdag, maj 19, 2009

Dansbanden - de verkliga kulturARBETARNA

Den här diskussionen kring fildelning tycker jag lätt blir lite fyrkantig. Jag vet bekanta som nästan sätter en ära i att ladda ner allting de kan hitta. Själv så är jag balanserad. Det var länge sedan jag laddade ner någonting (har bara mobilt bredband), men jag prövar gärna en kompis dataspel innan jag köper det, eller lånar en skiva med alla avsnitt av någon taskig amerikansk serie från någon kompis. Den musik jag har på min dator som jag bara har för att tillfredställa gäster har jag heller inte betalat för.

Är det däremot något jag gillar så köper jag det helst. Både musik, men inte minst dataspel är bäst som original med de tillbehör som medföljer. Särskilt viktigt känns det när jag spelar mycket från Paradox (Victoria, Europa Universalis, m.m.) som är bra spel och som dessutom Paradox utvecklar med nya uppdateringar och liknande på ett öppet och bra sätt.

Vad har då denna bakgrund med Dansband att göra? Jo, medan de stora skivbolagen skriker i högan sky över att folk tar sig friheten att ladda hem deras skivor från nätet olagligt, så pekar allt mer mot att det innebär att de kommer få tjäna sina pengar på något annat sätt. Den naturliga utvecklingen är givetvis att de får börja spela oftare och ta mindre betalt per spelning.

Ett normalt dansband spelar förmodligen 4-5 gånger så många spelningar på ett år som ett pop/rock/hiphop-band på motsvarande nivå. Dessutom så tar staten moms av dansbanden vilket den bara gör av "dansorkestrar" varför konserter klarar sig undan. I praktiken blir det en straffskatt av landsbygdens kultur, men det är en annan fråga!

Det handlar inte bara om antal spelningar, det handlar också om skillnaden mellan flyg, hotell (som artisterna dessutom ofta svinar ner) och personal som sköter roddandet på ena sidan och bussresor, kaffe i plastmugg och att själva bära in grejerna i bussen efter spelningen. Visst finns det nivåskillnader mellan de största banden och de mindre, men generellt så är det en betydligt mindre glassig tillvaro för dansbanden än för deras motsvarigheter inom t.ex. populärmusiken.

Nu är det sommar, så det är egentligen fel årstid för en jämförelse eftersom ALLA artister med självaktning åker ut på en turné just nu. Tog ändå och jämförde turnéplanerna för ett av Sveriges bästa dansband, Zlips och popartisten Måns Zelmerlöw.

Zlips planer:
Maj-09

1 Ersboda
2 Rättvik
8 Vallentuna, Yesterday
9 Göteborg
10 Alingsås
16 Aspåsnäset
20 Barva
22 Blomsterhult
23 Stugun
26 Haverdal
27 Jönköping
28 Tumba, Hågelbyparken
30 Nedansjö, Vårbacken



Juni-09

2 Tyllsnäs udde
3 Björneborg
5 Gräsmyr
6 Bredsele
10 Baggböle
12 Jättendal
13 Sollefteå, Forsmonöjet
24 Kramfors, Ärstaparken
25 Kovland, Ånäsparken
26 Käcktjärn
27 Aspåsnäset


Juli-09

2 Öland
4 Örebro
5 Alingsås
9 Gräsmyr
10 Strömsund
11 Torsåker
14 Järvsö
15 Borensberg
17 Skansen
18 Malung


Augusti-09


12 Hällesjö
13 Falun
14 Jättendal
15 Bredsele
18 Skultuna
22 Moliden
23 Högs Loge
26 Baggböle
27 Kovland
28 Sandviken
29 Svärdsjö
30 Yesterday

Också Måns Zelmerlöws planering:


Signeringar av Måns nya album MZW
(alltså inte spelningar, utan signeringar)

21 Maj - Nyköping
22 Maj - Lidköping kl.11.00 + Hultsfred kl.16.00
23 Maj - Tomelilla, 15.00
24 Maj - Gävletravet, Gävle 13.45
26 Maj - Sundbyholmstravet, Eskilstuna 17.30
28 Maj - Tyresö, 19.00
30 Maj - Högdalen, Stockholm 12.00 + Hallonbergen Centrum 15.00
5 Juni - Mölndal, ca. 19.00

Turné sommaren 2009:

26 Juni - Västerås, Västerås City Fest
27 Juni - Kiruna, Kirunafestivalen

3 Juli - Malmö, Malmö Folkets Park
4 Juli - Motala, Motala Festivalen
11 Juli - Skivarp, Möllevallen
19 Juli - Lidköping, Läckö Slott
22 Juli - Sunne, Frykdalsdansen
23 Juli - Piteå, Piteå Dansar och Ler
30 Juli - Lysekil, Havsbadsparken
31 Juli - Helsingborg, Sofiero Slott


7 Augusti - Örebro, Stadsparken
8 Augusti - Sandviken, Högbo Bruk
13 Augusti - Eskilstuna, Strömsholmen
14 Augusti - Stockholm, Gröna Lund
15 Augusti - Linköping, Kungsparken

Har inte gjort den här jämförelsen för att peka ut Måns Zelmerlöw extra. Har ingen aning om hur aggresiv han är i fildelningsfrågorna till exempel. Han är en ung och relativt ny artist och jag är övertygad om att det finns andra som spelar mindre i sommar, men när jag tog mitt favoritband Zlips så kom Zelmerlöw automatiskt fram i huvudet, undra varför... :)

Den politiska poängen är alltså att jag tror att framtiden kommer innebära mer utåtriktat arbete för artisterna och mindre jobb i studio. Den närhet de skapar till sina fans under sina turnéer ger sedan fler köpta skivor.

Dessutom så är de viktiga frågorna när det gäller fildelning inte huruvida det ska vara lagligt eller inte. Personligen kan jag leva med att man gör det olagligt. Det som stör mig är att "våra" politiker lägger sig platt för storföretagen och utformar lagar på deras kommandon. När polisen visar sig inte bry sig så mycket om den här typen av brott, vilket borde avspegla en allmän rättskänsla, så löser politikerna det med att låta privata företag få orimliga befogenheter. Jag är en teknisk nolla, men brevhemlighet, att folk är oskyldiga tills motsatsen är bevisad och att ett företag knappast kan ha rätt att begära ut uppgifter från ett annat företag utan domstolsbeslut- det förstår till och med jag är orimligt.

För övrigt så är det här Vänsterpartiets hemsida när det gäller internetfrågor inför EU-valet: Vi som älskar internet.

Inga kommentarer: