onsdag, maj 06, 2009

Dagens citat

I Aftonbladet hittade jag följande slagkraftiga mening av Lisa Magnusson:

"Själv skyr jag Vänsterpartiet som barn skyr broccoli så det är inte därför jag tar Hanna Löfqvist i försvar."


Hon skriver det i en artikel där hon sågar en mer än lovligt vansinnig artikel av Malin Siwe i DN. Hade man inte läst namnet hade man trott att det var skrivit av en äldre man på femtiotalet. Nöjer mig så. Hennes upprördhet handlade om klädseln (!) på Vänsterpartiets kandidat Hanna Löfqvist i vår eminenta valtidning. Lisa Magnusson visar prov på både hederlighet och rakhet i att kritisera en krönika som angriper ett parti som är så hemskt att det går att jämföra med broccoli!

Varför jag tycker det här med Broccoli är kul är att det faktiskt var min huvudanledning till att inte bli vegetarian en gång i tiden. Jojomen, i min galna ungdom så hade jag faktiskt sådana tokiga idéer uppe i Umeå. Präglad av tidens anda kanske? Då jag upptäckte vilka äckliga grönsaker många vegetarianer åt som tusan så tappade jag faktiskt sugen...

1 kommentar:

Hampus Eckerman sa...

Ronald Reagan skapade panik bland bönder i USA när han vägrade att äkta broccoli. Han sa något i stil med:

"När jag var lite tvingade mina föräldrar mig att äta broccoli, men nu är jag president så jag vägrar."

Spitting Image gjorde en sketch om det i Storbritannien. Jag minns bäst den lilla självmordsbombande broccolin som dök upp och skrek "I'll die for broccoli, everywhere" innan han sprängde vita huset i luften.

Förövrigt gillade inte George Bush senior heller Broccoli.