måndag, maj 18, 2009

Ointresse från vänsterbloggarna om Norrlands framtid

Då är alltså Sametingsvalet avklarat. Det dröjer dock en vecka innan sammanräkningen börjar, så vi vet ännu inte vilka som får makten.

Det som stör mig är den likgiltighet som visats valet. Tämligen fritt från diskussion och inlägg i bloggsfären. Förutom mig själv så är Anders Svensson (Sp) den ende vänsterbloggaren jag sett beröra frågan den senaste tiden. Mina olika inlägg; 1, 2, och 3 har heller inte kommenterats i någon större utsträckning. Ganska begränsat hos Svensson också, så folk bryr sig uppenbarligen inte.

Nu är detta inte så smart eftersom det handlar om makten över naturresurserna och brukandet av dem i större delen av Norrland, vilket i sin tur är större delen av Sverige. Det är dags att börja bry sig- innan LKAB blir styrt av sametinget!

Jag vill vara tydlig med att jag är starkt för ökad satsning på samisk kultur. Det låter så lätt som att jag bara är emot. Det är en viktig nationell angelägenhet att rädda det samiska språket och kulturen i stort. Däremot har alla ett intresse för att näringspolitiken i norr fokuserar på vad som ger mest jobb, inte vad som är bäst för rennäringen.

2 kommentarer:

ove nordstrom sa...

Ointresset kanske egentligen är okunskap? Så är det i mitt fall iaf.

Walle sa...

Japp, det är fullt möjligt Ove. Det ska erkännas. Det är också så att det är ganska få vänsterbloggar från Norrlands inland, där fler bryr sig- och har kunskap...

Sedan finns det folk som har kunskapen, men som ändå inte skriver. Ali Esbati tolkar det hela ur en strikt marxistisk infallsvinkel, vad jag minns. Inget där...

Tack för din kommentar! Det är tusan så svårt ämne. Svenska staten varit svin, hur lösa problemet i dag? Blir lite olika svar beroende på syn på äganderätt av mark osv.