fredag, maj 15, 2009

Dags att fräscha upp eurovisionsfestivalen!

Jag ser fram emot morgondagen, efter en kortare dags arbete så är det schlager som gäller. Antingen hemma, eller hos någon annan.

Det diskuteras väldigt mycket om vad denna tävling EGENTLIGEN är. Är det en tävling i klassisk västerländsk pop-schlager som nu blivit Shanghaiad av diverse Östländer som delar på sig värre än en trotskistisk vänstersekt? Eller är det en tävling för europas olika länder, där deras musikaliska alster skall mötas på en arena, näbb mot näbb, mitt för varandra? Eller...

Ja, ni kan själva diskussionen. Grejen med Europa kan vi ju glömma direkt. Det är den Europeiska TV-unionen som står för programmet. Men där är också bland annat Tunisien, Algeriet, Libanon, Israel och Turkiet(ja, det räknas till Europa, men ett land vars huvudstad och merpart av landmassa ligger i Asien tillhör också rimligen Asien) med. Att Israel är med beror inte på en särbehandling, det är en myt. Det handlar i stället om att Libanon och c/o inte vill visa Israels bidrag i TV... Då får man inte vara med! Ganska rimligt, även om jag gillar gesten.

Även om jag gillar klassisk schlager så har jag inte mycket emot att tävlingen breddats. Folkmusiks inslagen värmer mig, likaså smaklösa inslag oavsett om de är från Tyskland eller något land i öster som när jag gick i skolan inte ens var en egen delrepublik i Sovjetunionen...

Jag stör mig inte ens på kompisröstandet, eller de ganska tydliga politiska undertonerna i programmet. Snarare tvärtom. Vi i Norden saknar faktiskt total trovärdighet i den frågan. Hur många gånger har vår tolv-poängare INTE gått till något Nordiskt (eller möjligtvis Baltiskt) land? Jag tror att det dessutom i hög grad handlar om skillnad i smak och kultur. Någonstans är det ju det som är charmen med tävlingen.

I stället är det följande saker som stör mig med tävlingen:

1) Engelskan.
Förbjud, gräv ner och glöm bort! Jag vill tillbaka till lagstiftningen om inhemska språk. Ska vi ha en kulturtävling så kan vi väl åtminstone slippa kulturimperialismens språk? Det som är problematiskt är ju att jag egentligen inte gråter om en kurdisk invandrare skulle sjunga på kurdiska (så fruktansvärt roligt att se Turkiet få spel) och lyckas vinna den svenska uttagningen. Självklart så ska också nationella minoritetspråk vara tillåtna (ja era fascistiska balter- det inkluderar ryska!). Mitt enda problem är faktiskt engelskan. Hur löser man det problemet? Blir en formuleringskonst över det vanliga! Förstås lite synd om Finland. Hur stor chans har man att vinna en tävling om man måste sjunga på kanske världens minst romantiska språk? Det är klart, de kan ju köra samiska, romani eller svenska också...

2) Textning. Särskilt om vi får bort engelskan, så är det ett måste. Redan i dag tycker jag det skulle vara trevligt att faktiskt förstå vad som sjungs i vissa låtar.

3) Rädslan för politik. Herregud, slappna av lite. Okej, angripa främmande länders regeringschefer- där går kanske gränsen? Dessutom blir det lätt hycklande, när en ockupationsmakt som Israel sjunger om fred så är det ju indirekt extremt politiskt. Särskilt när artisterna som framför den är sådana krigshetsare. Läs följande artikel hos Jinge för mer information om damerna i fråga. En del nyttiga länkar bland kommentarerna. Min poäng är att det är omöjligt att hålla rågången klar mot politik. Att bara säga att menlös musik och kultur får delta i en tävling är lite dåligt. Det är sant att det är en tuff fråga, om Europa är redo för en dylik nivå av yttrandefrihet?

Sedan stör det mig, även om man knappast kan göra något åt det, att Turkiet och Israels bidrag så att säga är dopade. Genom den stora skara av människor som känner en identifikation med dessa länder, men som lever i andra länder PLUS den skara av fanatiska liberaler och andra som älskar Israel mer än någonting annat så får dessa bidrag fler röster än vad de egentligen ska ha. Jag är övertygad om att bägge dessa länder skulle kunna skicka vilket bidrag som helst och ändå klara sig vidare till en final. Dessbättre så i Israels fall balanseras det av osakliga människor som mig som åtminstone ser till att de inte kan vinna tävlingen oavsett hur bra låten är... :)

Så, i morgon är det äntligen dags!

Inga kommentarer: