torsdag, februari 14, 2008

Tragiskt hot mot åsiktsfriheten

Jag har arbetat som ombudsman åt Ung Vänster och en kortare tid i samband med valet som politisk sekreterare åt Vänsterpartiet. När jag söker jobb får jag ett dilemma. Jag har fått ovärderlig erfarenhet under tiden som ombudsman och vuxit som människa. Det vill jag visa. Samtidigt vill jag inte riskera att bli bortsorterad för att någon har fördommar om "kommunister".

Lösningen? Skriver i ansökan att jag jobbat hos en "ideell förening". Om jag kallas på intervju och det känns bra så "erkänner" jag vad det är för något.

Varför berättar jag detta, jo för att ge en bakgrund till min sympati för dessa människor. Att inte våga skriva på en namnunderskrift på internet för att man ska söka jobb är ett hot mot demokratin.

1 kommentar:

Johan C. Svensson sa...

Äsch, deras fruktan är helt irrationell och inte grundad i verkligheten. Den dag då man internerar tusentals homohatare och sätter säpo på att registrera dem, då kanske det är legitimt att vilja stryka sig av karriärskäl. Som det är nu är de bara rädda att "gaylobbyn" ska sitta i anställningsgruppen.