fredag, februari 01, 2008

Diskriminiering- trots ILO 169

De flesta som känner mig, eller som läser den här bloggen, vet att jag inte är en anhängare av rennäringen eller av ILO 169. Däremot tycker jag att det är oerhört viktigt att slå vakt om de kulturella rättigheterna för alla minoriteter. Extra viktigt blir det när det gäller de nationella minoriteterna eftersom de (undantaget finska) inte har något "hemland" som kan agera kultur- och språkbärare.

I Svensk lag så har därför en språklag införts (som de borgrliga för övrigt saboterar genom att dra ner på det särskilda statsbidrag som berörda kommunerna får). Norge har på många sätt kommit längre och samiska språket har en starkare ställning i Norge där det faktiskt används i vardagen. Utanför Jokkmokk har jag aldrig hört samiska talas "på byen" i Sverige, t.ex.

Trots detta och trots att Norge skrivit under ILO 169 som ger de s.k. "ursprungsbefolkningarna" stort inflytande över natur, språk och näringsliv så har jag i dag hört om två hårresande saker.

Det ena kan ni läsa om här (finns fler länkar inne på sidan)om en sjuksköterskestudent som på sin praktik blev tillsagd att inte prata samiska "i korridoren" med en patient. Detta eftersom det kunde störa andra patienter. Detta på ett större sjukhus i Nordnorge (Universitetssjukhuset i NordNorge- UNN). Det bryter klockrent mot reglerna som säger att alla tre (i norge) officiella språk ska behandlas lika. Läs artikeln.

Ovanstående artikel hittade jag när jag letade efter en artikel att länka till efter att sett ett nyhetsinslag på lokalnyheterna på TV. Inslaget handlade om en intern på ett fängelse i Tromsö som tvingades ANSÖKA om att få prata samiska med sin familj på besök. Så mycket för den likställningen mellan norsk och samisk. Läs artikeln här.

Om man nu ska vara säkerhetsnörd och kränka de intagnas rätt till privatliv genom att avlyssna deras samtal med omvärlden så är det upp till fengelsemyndigheten (kriminalvården) att fixa fram en tolk. Med tanke på att besöken hos en fånge som kräver avlyssning knappast sker spontant så borde det gå att planera. Jag kan t.o.m. tänka mig att acceptera ett krav på någon dags ANMÄLAN i förväg om besök där annat språk än norsk skall användas för att avlyssning ska vara möjlig. OBS- detta bygger på att man tycker avlyssning är ok, vilket jag är tveksam till. Det är dock en väldigt stor skillnad på att underdånigt tvingas BE om att få snacka sitt modersmål, eller att behöva SÄGA TILL om att man ska använda det. Den intagne har även nekats att få se en samisk läkare...

Skämmes Norge!

1 kommentar:

Galaxa sa...

Och vad har du emot ILO-169, då?