tisdag, februari 12, 2008

Onödigt vetande från Klassekampen

På lördagar brukar Klassekampen presentera en faktaruta med lite onödig statestik. Denna veckan var det en internationell överblick med rubriken "Vi sammenlikner andeler av befolkningen so har ubeskyttet sex". Okej, vilka I-länders befolkning är mest korkad?

Här är listan:

Land:, Procent:

Norge, 73
Sverige, 66
Danmark, 64
Finland, 64

England, 52
USA, 51
Kanada, 49
Österrike, 47
Italia, 46

Därefter kommer Schweiz, Japan, Frankrike, Nederländerna, Belgien, Tyskland i en fallande skala. Lägst siffra har katolska Spanien med 27%.

Den nordiska synden lever alltså. Jag finner det dock som lite anmärkningsvärt att de länder som har längst tradition av sexualupplysning och öppenhet om sex är de som är sämst på att skydda sig. Dåligt! En icke-politisk riktig tanke: Det kanske finns en koppling mellan många sexpartners och oskyddat sex/dålig sexuell hälsa? Den kopplingen gjordes på ett seminarium som en av mina partikamrater i landstingsgruppen var på. Hon blev vansinnig. Jag också, men ser fram emot andra förklaringar till denna bekymrande statistik...

2 kommentarer:

Johan C. Svensson sa...

Eller en koppling mellan välfärdsstatmodeller och lössläppthet? Ytterligare ett argument för höga skatter om du frågar mig. Tydligt är att de liberala välfärdsstaterna placerar sig i mitten av sodom top tio och längst ner de trista puritanerna med sitt förlegade familjetänk.

Walle sa...

Hmmm... Jag gillar dina teorier Johan!