onsdag, mars 18, 2009

Egenintresset ljuger sällan, märklig debattartikel i GP

På debattplats i dagens nummer av Göteborgs Posten så skriver två höjdare från Malmö Aviation; Bengt Roswall och Ann-Sofie Hörlin (BR/ASH). Självklart vill dessa slå ett slag för sin arbetsgivare och då i synnerhet för inrikesflyget.

De upprepar flera gånger i artikeln "att vägen till bättre miljö inte går via att avskaffa inrikesflyget". Däremot framför de ytterst lite argument varför den vägen inte fungerar. De pratar om vikten av Landvetter flygplats som arbetsplats. Som uppvuxen i Härryda är jag den förste att erkänna detta. Samtidigt så är knappast det onödiga inrikesflyget på sträckan Göteborg - Stockholm som är avgörande för flygplatsens överlevnad.

De skriver också:

"Vi vet vikten av att ha ett fungerande inrikesflyg. Det underlättar för affärsresor, turism och det får fler människor att komma till Göteborgsregionen. Turistnäringen i Sverige omsätter mer än personbilsexporten, men utan livligt trafikerade flygplatser har vi svårt att se en stabil framtid för turisternas möjlighet att se mer av Sverige än Stockholm."

Okej, vad är då den reella skillnaden i hastighet mellan X2000 tåg och flyg? Tar man med dessa hopplösa säkerhetskontroller, resan till och från Landvetter/Arlanda och så vidare så är skillnaden inte alltför stor. På tåget kan dessutom affärsresenärerna arbeta och turisterna se en (i och för sig tråkig) del av Sverige.

De pratar om "rättvisa villkor" för inrikesflyget. Den orättvisa de verkar peka på är att statliga myndigheter av miljöskäl har börjat välja tåget på kortare resor. Nja, sist staten försökte göra rättvisa villkor för flyget genom att införa en flygskatt för att motsvara de avgifter som bilism och järnväg har så blev det ett väldigt liv. Detta TROTS att man undantog de flygplatser som har ett rimligt existensberättigande på grund av avstånd och liknande (t.ex. Gotland och övre Norrland). Flygindustrins lobby och deras lydiga lakejer bland de borgerliga partierna rev upp detta eminenta förslag som jag skrivit om tidigare.

Inga kommentarer: