I debatten om flygskatten målas det ut som att staten nu ser till att alla flyg måste ställas in, läggas ner eller på annat sätt övergå till bilåkning. Hur ser då fakta ut?
Delar upp det i två delar, dels vad skatten innebär och dels hur prisläget i dag är mellan nattåget och flyget till och från Stockholm (Umeå):
1) Flygskatten innebär att det läggs på 94 kronor för en resa inom europa (188 utanför). 94 kronor, inte typ flera tusen kronor som vissa ger sken av. Det är en avgift som ställs till flygbolagen och som de själva får välja om de kan rationalisera bort, eller om de ska höja priserna. Det finns två tankar, dels att flyget ska i större utsträckning bära sina miljökostnader (flygfotogen är t.ex. momsbefriat idag- sic!) samt att det ska bli mer lönsamt att åka tåg i stället.
Då invänder säkert vän av ordning att det på långa inrikesresor här uppe i norrland inte är realistiskt att åka tåg till möten etcetera. Då kommer vi till det fina, undantagen!
Helt undantagna från den inomeuropeiska avgiften är flygplatserna i Kiruna, Pajala, Gällivare, Arvidsjaur, Hemavan, Storuman, Vilhelmina, Lycksele, Östersund, Sveg, Torsby och Hagfors.
Halv avgift (avgift bara för resor till, inte från) har Luleå, Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Karmfors Sundsvall-Härnösand, Hudiksvall, Söderhamn, Mora, Arvika och Visby.
Med andra ord- de orter som har de sämsta förbindelserna med omvärlden slipper avgiften, medan fullständigt onödiga flygresor av typen Örebro-Stockholm får betala- fint va?
2) Idag kostar en enkel resa Umeå-Stockholm med SAS (utan särskild rabatt) som billigast 650 kronor, medan en liggvagn med Connex kostar 699 kronor. Är detta rimligt? Borde inte det miljövänliga alternativet vara billigare än det miljöfientliga?
Så där.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Va- att du skulle skriva något för miljön var oväntat!
Skicka en kommentar