onsdag, augusti 09, 2006

Mediakritik

Borgarna brukar ju kritisera Sverige för att vara en enpartistat. Då måste det vara skönt för dem att media så tydligt är deras vänner. Att media är israelvänlig/arabfientlig visste vi ju redan, men igår fick jag faktiskt krupp på VK och SVT:

VK hade i går på debattsidan två artiklar; bägge skrivna av folkpartister. På insändarsidan släpper de fram flera s-kritiska insändare, så långt allt normalt. Det sjuka igår var att de släppte fram en insändare som uppmanade folk att, om de nu ändå skulle envisas med att rösta på SAP, så skulle de stryka Lennart Holmlund. Det är ger inget att stryka längre. Att tidningen släpper igenom en insändare som uppmanar till något som inte är giltigt längre (togs bort i samband med att personvalet infördes) tycker jag är anmärkningsvärt. Följande står på www.val.se:
"Vad händer om jag stryker ett eller flera kandidatnamn på en valsedel?

Det saknar betydelse om du har strukit över ett eller flera kandidatnamn på en valsedel. Valsedeln räknas som om strykningen aldrig har gjorts."

SVT fortsätter med sitt mantra att i varje rapport-sändning ha åtminstone ett inslag som gynnar de borgerliga. Nu var det ett inslag om svensk vapenexport. BRA! Rapport beskriver hur exporten går till krigsförande länder och så vidare. Då är ju frågan: När det finns ett parti (Vänsterpartiet) som har gjort vapenexporten till en valfråga- varför släpper man då fram folkpartiet att kommentera det hela?

Ska uppdatera det här löpande har jag tänkt mig...

Inga kommentarer: