tisdag, mars 24, 2009

Att föredra hockey framför fotboll är barbari!

I dagens nummer av Aftonbladets sportbilaga läser jag att hockeyn leder i popularitet mot fotbollen i alla regioner utom två: Malmö och Stockholm. Värst är givetvis norrlänningarna, vilket jag kan förstå. Bortsett från Umeå IK i damallsvenskan så är ju fotboll och övre Norrland en något märklig kombination...

Men, det blir värre. I alla åldersgrupper och oavsett om det är män eller kvinnor man utgår ifrån så leder hockeyn. Särskilt det här med kvinnorna stör mig. Så här: Damhockey finns ju knappt, med tacklingsförbud och sådär. Dessutom är hockey för mig sporten för sexistiska neanderthalare. De gånger jag sett på hockey så har det varit tämligen ociviliserade ramser och liknande*. Om jag går tillbaka till min ungdomstid så var det ju inte direkt de intellektuella och rumsrena grabbarna som höll på med hockey. Fotboll är en mycket bredare sport än hockey. Det borde ju avspegla sig i vad man gillar att se på. Inte minst kan man ju tycka att alla de hundratusentals tjejer och kvinnor som är engagerade i fotboll borde väga tungt. Tydligen inte. Skillnaden till hockeyns fördel (11%)är till och med STÖRRE bland kvinnorna än bland männen! Förstår ingenting.

Folk vill tydligen ha blod, oavsett kön. Trist.

Ps) Nog kan jag se hockey, sååå rabiat är jag inte, men jag ser hellre på fotboll, eller skidskytte... ds)

* Jodå, visst har jag hört det på fotbollsmatcher också, men inte lika illa.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att föredra fotboll framför hockey är för mig barbari. Säger bara tre kronor<3<3

Walle sa...

Hm... Att skriva anonyma kommentarer- DET är barbari! Touché!