torsdag, mars 19, 2009

Dåligt, Western Union!

Jag hade hört mycket gott om Western Union och bestämde mig för att använda dem när jag skulle överföra pengar till Kenya. Den delen av mitt bagage som innehöll souvenirer slarvades bort så jag fick ersättning av KLM som jag skulle överföra till Christine i Nairobi för att handla nytt.

Jag går in på deras hemsida, fyller i all information (massor!) och skriver in mitt bankkort med mera. Får så ett meddelande om att jag ska ringa kundtjänst för att bekräfta min överföring. Ja, det låter väl rimligt, det är ju första gången.

På kundtjänst så säger de att jag måste ha en hemtelefon registrerad på mig själv för att få genomföra köpet. Däremot beskriver de en annan möjlighet att göra överföringen via min internetbank. Lite, men bara lite, irriterad lägger jag på luren. Surfar in på den nya sidan och får därefter på nytt fylla i alla uppgifterna och kommer till sist fram tills när jag ska godkänna köpet. Då visar det sig att jag inte har tillräckligt med pengar på kontot- Western Union har reserverat dem! Efter ett nytt samtal till kundtjänst så förklarar kvinnan att de behåller dem reserverade i tre till fem bankdagar! MORR!

Följande frågor infinner sig i mitt huvud:

1) Varför duger inte en mobil som är registrerad på mig, som i min tur är folkbokförd på adressen jag uppgivit i samband med överföringen?
2) Varför framgår inte detta krav INNAN jag fyller i alla uppgifter?
3) Varför genomför de överföringen och tar mina pengar innan de godkännt den?
4) Varför upplyser inte kvinnan i kundtjänst mig om att de tänker kidnappa mina pengar i uppåt en vecka när jag ändå pratar med henne?

Nej, jag tycker det är dåligt!

Inga kommentarer: