torsdag, augusti 30, 2007

"Yttrandefrihetskortet"

Återigen bevisas det: Media ær den tredje statsmakten!

Det drar ihop sig till konflikt i journalistbranschen. Om media i allmænhet ær duktiga på att skildra føretagarnas perspektiv så blir det æn tydligare nær det ær Bonniers egen kassakista som står i fara. I dagens DN skriver chefredaktøren indigerat om vilket hot mot yttrandefriheten det hela ær, men att han minsann ska vara en hjælte och førsøka "rædda tidningen". Allt før oss, læsarna...

Suck, sæger jag bara. Inte blir det bættre av att det ær en mærklig bransch det handlar om. En liten klick fast anstællda journalister som har hyggliga vilkor och som føljaktligen føretagen gør allt vad de kan før att minska och en større grupp som hoppar från tuva till tuva, frilansjournalisterna. Detta upplægg gør bl.a. att SJF ær ett av få fackførbund som motarbetar nya medlemmar. Min gøteborska væn, utbildad till journalist vid universitetet i Stockholm (eller ær det en fristående høgskola?) som inte fick gå med i facket. Hon jobbade tre månader, sedan tre månader till och sedan... Jag tror inte jag kænner någon som jobbat så hårt som hon før att få bli medlem i sitt fack. Mærklig bransch det dær.

2 kommentarer:

Kaj Raving sa...

Vilken hjälte!

Anonym sa...

Jag ar faktiskt medlem sen ett ar tillbaka nu. Men visst ar det markligt. I en bransch dar farre och farre far fasta anstallningar eller ens langre vikariat kraver facket anstallningsbevis for ett halvar bakat i tiden plus intyg pa att du har jobb en manad framat. "The more the merrier" tycks vara ett okant begrepp. Mycket markligt. Men nu gillar jag att dom faktiskt strejkar i alla fall.