lördag, augusti 25, 2007

Individens frihet och klassjustitie

I det uppmærksammade fallet i småland dær en arbetsløs kvinna blir stæmd av sin granne, advokaten (USA - here we come) så finns det i korthet två vægar att gå.

1) Reagera øver den uppenbara klassjustitien; att grannen advokat størs av kvinnans røkning så till den milda grad att han drar det till domstol, till sin arena. Dær lyckas han inte bara få dem att behandla ærendet, utan också få dem till att ta ett preliminært beslut i hans favør, .s.k. . Något sæger mig att om det var kvinnan som stæmt advokaten hade inte førhandsbeslutet blivit av... Læs Josefin Brink och Fredrich Legnemark.

2) Røkning ær jævligt dåligt. Jag borde ha rætt att i min trædgård/på min balkong/i mitt hem kunna vistas utan att støras av grannarnas dåliga vanor. Jag ær rædd om mina lungor, ska jag då tvingas på deras røkning? Ska jag inte kunna njuta av en lugn kvæll ute før att grannen røker? Læs på Stormklockan.

Hm... Vad ska man då tycka? Jag skulle nog vilja sæga att det ær fullt møjligt att omfamna bægge ovanstående resonemang. Ær generellt mycket skeptisk till att låta domstolar avgøra saker som ær politiska. Tycker det blir problematiskt nær några kollegor till den ena parten ska avgøra om han lider tillræckligt. Frågan ær: Ska det vara olagligt att røka dær någon annan størs av din røkning? Jag skulle utan att blinka røsta ja till en sådant beslut. Hær blir det dock så tydligt att den ene behærskar spelreglerna, den andra ær uppgiven och bara får finna sig i dekretet från domstolen.

Så sammantaget: Nej till individens frihet nær den går ut øver andra, men också nej till en amerikanisering av rættsvæsendet.

1 kommentar:

Daniel sa...

Hmm, bra och intressant inlägg. Rökning är en väldigt infekterad fråga för vissa, i alla fall i Sverige... I Polen skulle ingen drömma om att förbjuda någon att röka i sin trädgård eller balkong. Likaså är det otänkbart att man inte ska kunna njuta av en cigg till ölen när man går på pub eller restaurang, även om vissa "finare" ställen infört begränsningar i form av rökfria avdelningar...

Såklart ska inte de som jobbar behöva lida av dålig arbetsmiljö men är det inte alkoholen som är den största störningen i deras arbetsmiljö egentligen, och ännu inga röster att förbjuda alkohol på krogen. konstigt.

Men jag erkänner att jag är skadad eftersom man alltid har rökt inomhus hemma hos oss, och att jag därför tycker det känns konstigt att behöva GÅ UT på balkongen för att röka... För övrigt vill jag påpeka att det var arbetarklassen som uppfann cigarreten, eftersom de inte hade råd att rulla tobaken i dyra cigarrblad, och därför började använda papper istället!

Slutligen, om det inte kommit fram så är min inställning till själva kärnfrågan i inlägget linje 1. Det handlar inte om cigarreter, det handlar om klass och kön.