tisdag, augusti 07, 2007

Vad var det jag sa?

Precis som jag førutsåg i min blogg i morse så drøjde det inte længe innan diverse vænster-førstårsigpåare gick ut med en hel arsenal av bortførklaringar och førenklingar. "Det var inte så allvarligt, lite brænder bara, inte upplop." Skit samma - snorungar som førstør ska korrigeras hårt och bestæmt! Istællet før att lægga fokus på det intræffade och någonstans våga gå længre æn det før oss vænstermænniskor sjælvklara - att påpeka segregationen och vælfærdens degenerering, så væljer man att attackera medias beskrivning. Okej. Klart det inte var ett upplopp- jag kallar det heller inte før upplopp i mitt førra inlægg. Dæremot ær det pack som gør skadegørelsen- varfør ær det så svårt att skriva?

Læs føljande snæll-vænster inlægg:

Ali Esbati, riksdagshusbyråkrat (v)

Taher Pelaseyed (Ung Vænster- bloggen)

Anders Svensson (trotte från den minst onda av de två organisationerna, SP)

7 kommentarer:

Sestrajcic sa...

Men ärligt Micke nu spårar du fan ur - man ska trots allt vara varsam med språket och det är kanske övermage att kalla fol för "pack" om det nu skule vara någon arbetarklassvurm så tror jag du missar målet helt. Att inte se de verliga problemen som faktiskt leder till dessa problem är faktiskt åt helvet och leder bara till just den typ av "pack2-retorik du använder.

Har ofta använts historien mot den radikala arbetarklassen, angrip systemet som skapar effekterna inte desperationen.

Walle sa...

Grattis Daniel, du var først. Jag førvæntade mig fler och mer arga kommentarer. Pack ær lite starkt uttryck, men jag menar att det ær vad det handlar om. Nær man slår sønder saker vilt omkring sig så gør man ett val. Det finns tusentals andra, bara i Gøteborg, som har lika trasig uppvæxt (om vi nu tillåter oss att spekulera att de okænda gærningsmænnen nu har det), som beter sig som folk. De behøver før øvrigt inte vara så jævla utsatta, hur vet du att det inte bara ær några snorungar som vill vara balla? Nær jag var ung var det lite enklare saker folk gjorde, all vandalism føds inte av desperation. Det ær precis sådant hær beteende som stæmplar ut områden. Dessa førstør før alla andra boende i Løvgærdet (och Angered med før den delen).

Jag skriver också vældigt tydligt att jag ær helt med på linjen "fritidsgårdar och bostadspolitik", men då må vi också sæga ifrån nær folk førstør før sin omgivning.

Helt enkelt- høgern ær bæst på att slæcka brænder, vænstern ær bæst på att førhindra att de uppkommer.

Anonym sa...

"Det ær precis sådant hær beteende som stæmplar ut områden."

Du missar ju poängen Walle. Det är inte Beteendet som stämplar ut områden, det är Rapporteringen om beteendet. Beteendet finns i Alla områden. Den enda skillnaden i detta fall är Att skadegörelsen får medialt utrymme och dessutom (!) att den beskrivs i termer av "upplopp".

Gläds ändå åt att några få "förstå-sig-på-vänster"-bloggare fortfarande har ork att klarsynt analysera och omformulera dagliga "nyheter".

Sestrajcic sa...

Mern om du nu då menar att det är ett starkt uttryck så kanske det är dags att ta av sig dumstruten och provkationsviljan och sluta använda uttrycket.

För det första för att det inte är så, för det andra för att det isolerar, för det tredje för att det leder till helt fel slutsatser (och allianser) och för det fjärde för att det är helt enkelt är att blunda för den verkliga problematiken.

Sen kan du slänga dig hur mycket du vill med snäll-vänster etc.

Att jag är den första och kanske kommer att bli den enda som kommenterar det är för att jag kanske är en av de få som då tycker att detta är värt att diskutera med dig och att jag tycker du är en schysst kamrat som behövs i det politiska arbetet (det tog ett bra tag för även mig att tänka att det är värt att säga ngt om det). De andra suckar lite lätt och skiter högaktningsfullt i det.

Så återigen - hyfsa för fan!

Walle sa...

Slår någon sønder saker i mitt bostadsområde så ær de pack. Nu bor inte jag i løvgærdet, men handlingen ær klanderværd i vilket fall som helst.

Du ska dock ha tack før att du hyser hopp om mig och ids førsøka tala mig till rætta.

Sestrajcic sa...

Nej det behöver de nödvändigtvis inte vara - det skulle kunnat vara jag om jag inte blev indragen i organisationen. Det skulle troligtvis varit några av mina tidigare barndomskamrater.

Din hållning är reaktionär och kontraproduktiv.

Anonym sa...

Problemet med vandaliseringen i Angered är ju att det knappast kan ses som en politisk gärning, lika lite som stenkastning i Göteborgsdemonstrationerna kunde ses som det sommaren 2001. När man ägnar sig åt sådan aktivitet får det bara allmänheten att hysa förakt för proletariatet istället för att sympatisera med dem. Jag anser att om man beter sig som drägg så förtjänar man inget gullande. Majoriteten inom vänstern har tyvärr inte förstått det utan ska istället försöka analysera utifrån socialpsykologiska aspekter. Visst kan repression undvikas så långt det går genom att bygga fler gräsplaner, fritidsgårdar, kulturhus, sporthallar, ridhus, osv, men missköter man sig ska man få känna av att man gjort fel (men givetvis få alla möjligheter till hjälp att upphöra med sitt destruktiva beteende).

Tack för ordet

//Jan Lahti

PS. Varför så mycket hänvisande till samma trotskistiska blogg? Den genomför ju censur av inlägg... DS.