På debattplats i gårdagens (10/12) nummer av Göteborgs Posten (lib) så kunde man läsa att Miljöpartiet genom språkröret Peter Eriksson och den (ö)kända Karin Svensson-Smith (eller SS som hon kallas inom vissa kretsar i sitt gamla parti) vill ytterligare öka hetsjakten på landsbyggdsbefolkningen.
Deras finurliga idé är lika enkel som vansinnig: Sluta subventionera klimathotande bränslen. Med det menar de bl.a. följande förslag (läs mer i länken ovan):
- Ta bort den lägre elskatten som finns i de elproducerande kommunerna
- Ta bort stödet till icke-statliga flygplatser
- Ta bort transportstödet (!) till företag som är placerade långt från marknaden
- Ta bort reseavdraget (!) för arbetspendling
- Diverse skattehöjningar för industrin
Allt detta slår mot Norrland. Den elintensiva industrin ligger längs norrlandskusten. Volvo umeverken har redan fått drastiskt minskat transportbidrag av den "näringslivsvänliga" Mauderata regeringen. Miljöpartiet vill gå ett steg till. Att ta bort reseavdraget för arbetspendling med motiveringen att det ändå främst används i områden med fungerande kollektivtrafik är typiskt miljöpartistiskt resonemang. Det bor fler personer där. Att säga att de 100 000 tals landsbyggdsbor som är beroende av bilen för sina arbets- och rekreationsresor bara är en olycklig omständighet för att sätta åt alla andra, är inte sjysst. Det finns många andra sätt att motarbeta bilismen.
Dessutom är ordet subventionering fel i sammanhanget. Det handlar om vad staten ska göra med alla miljarder som svenska bilister betalar i höga skatter och avgifter varje år. Reseavdraget är ett sätt att återföra delar av detta. Det enda område där jag är beredd att hålla med dem om att det finns subventioner är flyget. De borgerliga har här tagit ett bra steg i rätt riktning när de minskat antalet flygplatser som får statligt stöd. Däremot är det en statlig angelägenhet att hålla ihop landet och se till att det finns goda kommunikationer till alla regioner. Arvidsjaur och Vilhelmina kommer aldrig inom överskådlig tid att få rimliga restider med något annat än flyg till Stockholm. Miljöpartiet lägger en kall filt över inlandets utveckling med dylika förslag. Det går inte generellt att säga att allt stöd till flyget ska bort, däremot har jag en lång rad med förslag på inrikesflygplatser som med fördel kan rensas bort:
- Örebro län
- Östergötlands län
- Västmanlands län
- Gävleborgs län
- Falun/Borlänge
- Alla flygplatser i V:a Götaland utom Landvetter (möjligen ngn i Vänersborgstrakten)
- osv.
Jag tror ni förstår principen. Går det rimligt att åka tåg till Stockholm (eller om det vore rimligt med en utbyggnad) så ska man göra det. Unga yuppie-grabbar kör fina bilar för att förlänga sina organ, kommunalråd bygger flygplatser...
Gå in och läs Miljöpartiets förslag. Det börjar se riktigt bra ut nu. Både Centerpartiet och Miljöpartiet kan rasa ihop i en hög i Norrland. Ut och plocka!
Jag vill med detta inlägg lova och intyga att följande två frågor för alltid är fast förankrade i mig, trots min flytt till söderlandet:
- Bilen som en frihetssymbol.
- Kunskapen/åsikten att rennäringen är en feodal, inproduktiv och bidragsslukande verksamhet.
Det har ni mitt ord på! Finns säkert något annat också som jag kommer bära med mig, men dessa två är de viktigaste. Jo- just det. Att borgerligt styre är onormalt och tvivelaktigt...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Instämmer nästan i allt...Tror absolut på ett levande Sverige - hela landet och inte bara Mälardalen och Skåne.
Vi har stora avstånd mellan bostäder, jobb osv. och självklart behöver man bilen. Det är nästan bara i Sthlm, Gbg o i Skåneregionen som kollektivtrafiken är riktigt bra.
Man kan inte skatta bort bilen som transportmedel - då skattar vi också bort jobb och samhällen.
Japp. Kul att du kommenterade.
Skicka en kommentar