söndag, december 09, 2007

Äntligen!

A-kassan har äntligen fått ändan ur vagnen och bestämt sig för att på torsdag börja betala ut min ersättning. I första rundan är det 49 ersättningsdagar. Mums. Det enda som är lite tråkigt är att jag får mindre i ersättning än vad jag hade hoppats.

Jag trodde, i min enfald, att A-kassan skulle ta mina nya fyra månader och räkna med dem när de bestämde min ersättning, men, nej då- de gick bara på den äldre ersättningsnivån. Surt. Enda förklaringen jag kan se är att de bara uppdaterar ersättningen om du arbetar mer än 6 månader (12?). Jag trodde de skulle ta de sista tolv månaderna och räkna ut snittet på dem. Ok, det är väl bara att köpa läget, men då förstår jag ännu mindre vad det var som tog tid- och varför jag skulle ha ett norskt intyg? Ser man på ersättningen så har ingenting ändrats sedan i maj. Det är som om mitt jobb i Norge aldig funnits.

För övrigt gick hemresan riktigt bra. Kul att köra bil. Upptäckte ett par saker:

1) Viss skillnad på att köra bil i Norrland och i södra Sverige. Städer, hastighetsbegränsningar, rödljus och massa annat otrevligt. Tacka vet jag de norrländska vidderna!
2) Hastighetsbegränsningarna är allt annat än logiska. På norrländska smala skitvägar så kan det vara 90- samma hastighet som någon smart byråkrat har satt på tvåfiliga finvägar i söderlandet. Orimligt. 80 respektive 120/130 hade varit rimligare!
3) Förbjud lastbilstransport! Det är inte bara miljöovänligt utan det är trafikfarligt också. Det sker en hel del omkörningar av lastbilar som inte alltid är så säkra. Bort med dem!

Sitter för övrigt och upptäcker att mitt NMT-modem är riktigt bra. Kan surfa var som helst när som helst...

Inga kommentarer: