tisdag, december 04, 2007

Tuff dag...

Har idag gjort flera saker jag aldrig trodde jag skulle göra. Kändes riktigt obehagligt faktiskt:

- Gått ur facket och a-kassan!
- Sagt upp min prenumeration på Flamman.
- Lämnat Hyresgästföreningen.

Konsum stannar jag dock kvar i. Det kostar inte något, även om jag skulle få 5-600 kronor om jag lämnade så...

Fick seriöst en obehagskänsla när jag skrev under uträdesblanketten till HRF. Kanske är det jag som är larvig, men att inte vara ansluten till ett fack och en a-kassa är ärligt talat förbannat obehagligt. Att vara fackmedlem är för mig något djupt känslomässigt. Att inte vara organiserad strider mot allt jag tror på. Samtidigt vill inte ens jag sitta och betala en 6-700 kronor i månaden utan att jag behöver det. Ska gå med i norska motsvarigheten så fort jag får min första lön, lovar!

När det gäller flamman så blir det väl en prenumeration på Klassekampen så fort jag fått en adress uppe i Longyearbyen. Någon måste ju kontrollera att Ali sköter sig i Norge... :)

5 kommentarer:

Frukostflingan sa...

Låter trist att du lämnar facket, men jag förstår dig så väl. Finns det ingen sorts övergångsregel som gör att du kan tillgodoräkna dig tiden du varit med här.

Walle sa...

Jodå. Jag får ta med mig a-kassan över så att säga. Emellertid så är det viktigare på tillbakavägen. Efter ett halvår eller så i Norge så har jag kvalificerat till deras a-kassa...

Jag kommer tillbaka- lita på det!

Anonym sa...

Ja jobbar du inte i Sverige finns det ju ingen anledning att vara organiserad här. Man ska vara organiserad där man arbetar, och det mansvaga norska facket kan behöva en kämpe som vet vad det är fråga om. Fast Flamman kna du ju ta med dig?

http://arbetarperspektiv.blogg.se

Anonym sa...

Bra sagt om Flamman Nicklas. Flammanredaktionen skickar en karamell som tack för hjälpen - klart grabben ska ha tidningen kvar...

Walle sa...

Hm... 80 spänn i månaden, det är det ju faktiskt värt. Måste få en vettig adress innan jag anmäler mig dock... Tänker inte ta typ "C/o Jobbet" som adress på Flamman eller Klassekampen. Chefen kan få vänta åtminstone ett litet tag innan hon förstår vad för ond liten svensk hon har anställt....