torsdag, juni 21, 2007

SV dissar Ap

Ja, det är onekligen roligt att följa norsk politik enbart genom media. Jag har lagt ut en "kontaktannons" i form av ett mail till ett par av de ledande lokala SV-arna, men ännu inte riktigt fått napp. Det ger sig säkert- sommaren är lång!

Under tiden får jag nöja mig med att läsa Dagbladet. Från och med i morgon så går även en gammal dröm i uppfyllelse: Jag är numera stolt prenumerant på Klassekampen, Skandinaviens enda dagliga vänstertidning! Problemet är endast att brevlådan där jag bor är "avstängd" så jag får all post till jobbet. Vill kanske inte riktigt redan efter tre veckor på jobbet att chefen ska få reda på var jag står... Dessutom så är det jobbigt att gå till jobbet när jag är fri. Lösningen heter gamla hederliga poste-restante. Så, nu blir det dagliga promenader till postkontoret...

Åter till Dagbladet. Jag läser idag att Ap gjort ett utspel om en gemensam vänster-center front inför kommunalvalet. Det är Ap:s partisekreterare Martin Kolberg som är hjärnan bakom det hela. Han anser att det röd-gröna regeringsalternativet också borde vara en politisk koalition att bygga på i kommunalvalet. Förmodligen är den stora idén att snärja Senterpartiet närmare för att förhindra lösningar som här i Hadsel kommune där Senterpartiet har ordförandeposten och man samverkar med de borgerliga, pensionärspartiet och Frp(!). Frp har viceordförandeposten.

Sp var också snappt ute och dementerade allt intresse. Sp menar att Ap inte tänker på att centern i norsk politik är en självständig kraft och inte några som måste välja antingen höger eller vänster.

Intressantare är SV:s snabba nej. Ett artigt nej, som Kristin Halvorsen (SV:s ledare och finansminister) formulerar så här:

- For SV er det selvsagt hovedmålet at vi får fokus på og oppslutning om de sakene som er viktig för oss.

Det är ganska uppenbart att det torde vara svårare att få ett enat program inför kommunvalet. Den klassiska konflikten mellan betong och miljö är ganska tydlig i norsk politik och där står SV och Ap på var sin sida. Precis som i Sverige har kommunerna mycket att säga i dessa frågor. Dessutom så är en renodlad kartell problematisk för ett mindre parti som SV- varför rösta på dem när man kan rösta på "huvudpartiet"?

Intressant dock om man drar parallellerna till Sverige. Ap tar initiativ till fördjupat samarbete...

Inga kommentarer: