söndag, juni 24, 2007

Någon som vet?

Nu har jag bott i Stokmarknes i tre veckor. Det var en sak jag undrade redan førsta dagen, som jag ænnu ej fått svar på. Jag har frågat vitt och brett, men ingen vet. De flesta har parabol och bryr sig dærfør slett ikke.

Frågan lyder: Vad ær det før u-land dær man inte får in bægge public service kanalerna i hela landet? I Stokmarknes får man endast in NRK1 och den privata TV2. NRK2 går ikke att få in. Varfør? Det nærmaste jag kommit ær ett besked att i Tromsø, dær kan man minsann få in NRK2. Ja, det hjælper ju mycket!

Så- varfør i hela fridens namn kan man i ett utvecklat nordiskt land inte få in bægge public-service kanalerna øverallt?

Något politiskt beslut? Kostar NRK2 pengar att få in? Eller ær NRK snåla med mastutbyggnad? Någon som har något svar? Stubben?

Ni anar inte hur mycket man hinner tænka på ett nattskift... Snart har dansbandet gett sig ivæg så jag kan stæda och gøra lite nytta! God natt!

4 kommentarer:

Mattias Poulsen sa...

I september kommer halva Sverige mista båda sina Public Service-kanaler... Det är inte för att man är underutvecklad, man är överutvecklad...

Jesper Berglund sa...

Är det dessutom inte så att SVT har/hade som mål att nå typ 99,5% av landet befolkning. Kan ju inte ha sändare ute på fjället heller.

Eller som en bekant hade tryckt ut saken "Om folk vill bo i obygden får de skylla sig själva om inte samhället pröjsar för dem"

Walle sa...

Lilla, lilla Jesper. Vi pratar inte om en fjällby. Vi pratar om en kommunstätort. Eller en hel byggd. I Vesterålen bor det folk, trot eller ej. Ett område som har tre sjukhus (sic) borde väl rimligen ha TV?

Johan C. Svensson sa...

Ibland, när jag får förbi i trappan, får jag in public service, det är min far som skriker.