onsdag, juni 06, 2007

Om detta må jag återkomma...

Jag har precis börjat lära mig att följa den norska debatten. Den är intressant. De två ledande morgontidningarna heter visst Verldens Gang och Dagbladet. Dagbladet är "oberoende framstegsvänlig tidning i nationellt, socialt och ekonomiskt hänseende" (ja, den grundades under unionstiden). VG är borgartidning som glädjande nog är för 3-3-3 modellen när det gäller föräldraförsäkringen. Nu ska jag (återigen) avslöja min bristande fundamentalism när det kommer till feminismen. Jag tycker 3-3-3 är en utmärk modell. Jag menar att det skulle spränga glastaket, men fortfarande ha kvar en dos "familjevalfrihet". Nåväl, vidare till två andra saker:

1) I världens rikaste land (typ) bestämmer man att ungdomar på Vidaregående skole (typ Gymnasiet) MÅSTE skaffa sig en egen bärbar dator...

2) SV går emot att jämställa ägg och spermier när det gäller insemination, på så sätt att även tillåta ägginplantation. Om det är för att de inte tycker att någon av dem ska vara subventionerade av staten (vilket det blir om sjukvården utför det) så må det vara okej, men om de ligger i KrF träsket med tänkande kring att det är viktigt med biologisk mamma så blir jag förvånad, minst sagt.

3) Ny skolreform på G i Norge. Ser bra ut. Ska läsa in mig lite till.

Inga kommentarer: