lördag, mars 03, 2007

Så går det när man talar med dubbel tunga...

Den borgerliga alliansen fortsätter att tappa stöd i opinionen. Det visar den senaste opinionsundersökningen från Sentio som publiceras i DN.Nu skiljer det hela 17 procent mellan regeringen och oppositionen - till oppositionens fördel.

Aldrig tidigare har en regering så tydligt störtdykt direkt efter ett val. En stor anledning är att borgarna i t.ex. valet -91 gick till val på borgerligt systemskifte. Då visste folket vad det var de hade röstat fram. I det senaste valet valde de en annan taktik som lyckades. De låtsades som att de ville behålla den svenska modellen. Efter valet vet vi att så inte var fallet.

Det visar det sig att borgerligt systemskifte var den egentliga agendan. Men regeringen har uppenbart inget stöd för det hos svenska folket.

Det finns också andra frågor som jag tror kommer skada regeringens förtroende allvarligt på sikt, åtminstone i vissa regioner, bara det kommer ut. Att såväl KD som M gick till val på sänkta bensinskatter och sedan höjer (om än ganska blygsamt) är ganska magstarkt. Dessutom måste man ju rimligen lägga "reformen" om trafikskatten till det kontot. Att klaga på att regeringen (s) skattar ihjäl bilismen för att det första man gör chockhöja avgifterna för bilägarna- det är inte hederligt.

Visst- bilismen medför enorma kostnader, med alla olyckor och miljöpåverkan. Med tanke på straffskatten på alkohol och tobak så är det väl inte ett fullständigt ologiskt tänkande att bilismen ska ta ännu större del av sina kostnader. MEN, man måste också vara realist. Dessa ökade kostnader kommer inte innebära att välbeställt folk i storstäderna (de som är det verkliga problemet) slutar ha bil och att använda den. Det kommer att innebära enorma påfrestningar för alla dem som inte har något val. Skiftarbetande, lands- och glesbygdsbor etc. Miljöpartiets tokiga "höj bensinskatten"-linje är åtminstone ärlig. De säger det och de är beredda att satsa på kollektivtrafiken! Borgarna är ju inte ens beredda att låta pengarna från vägtullarna i Stockholm gå till kollektivtrafiken.

Jag är också övertygad att de nu föreslagna höjningarna kommer att innebära att folk gör ett val- ha bil eller inte. Väljer de att ha bil kommer de använda bilen mer eftersom skalkostnaden ökar. Bara min teori.

Detta var bara en av alla frågor där regeringen sa en sak innan valet och en annan nu. SAP & LO gjorde vissa försök att informera om trafikförsäkringen, men borgarna gjorde det inte och medelklassjournalisterna var väl upptagna med att skapa en storm mot fastighetsskatten, valets mest överskattade fråga.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Exakt vad i det som du beskriver som systemskifte annonserades inte före valet? Du kan väl knappast syfta på ökade kostnader för bilisterna som ett systemskifte.

Anonym sa...

Mattias, om du läser ordentligt ser du att den gode Herr Wallgren faktiskt beskriver detta att den nya regeringen sviker alla de som röstade på dem just för att deras pendlingskostnader höll på att ta kål på dem som "en annan fråga". Själv var jag inte nog dum att gå på den finten, än om det var frestande när soppan låg på den nivån den gjorde i somras, eftersom historien gång på gång visat just det att ett borgerligt löfte till en arbetare sällan eller aldrig frias in.
/ Jag