torsdag, mars 29, 2007

Jämställdhet för överklassen?

Var bara tvungen att återge den här bilden som jag hittade på Hanna Löfqvists blogg:

Känns fullständigt bisarrt att Vänsterpartiet tycks vara det enda riksdagspartiet som inte för diskussion om att subventionerad hemhjälp är vägen frammåt. Vi är så pass omoderna att vi anser att problemet handlar om att männen inte gör sin del av arbetet.

Det står var och en fritt att lägga pengar på städhjälp om de inte vill ta hand om sin egen skit- men då ska de betala de sociala avgifterna (arbetsgivaravgifter) också. Inte f-n ska andra (riktiga) arbetsgivare och löntagare stå för pension, sjukpenning och liknande för dem som jobbar med hemhjälp!

Någonstans kommer vi alltid ner till ett par frågor:

1) Vem ska städa hos pigan?
2) Vilket kön har pigan?
3) Är det verkligen en rimlig prioritering av de allmänna medlen att låta dem gå till vård av frisk man i hemmet?

2 kommentarer:

From Sweden with Grief sa...

Jag har funderat länge på denna fråga, redan förra året, och lyssnat på argument som främst moderaterna kommer med. De säger faktiskt att det är en jämställdhetsfråga. Men som sagt, för vem ökar då jämställdheten? De som redan har städhjälp och annan hjälp kan betala den som det är nu. Jag ser inget annat än ren och skär klasspolitik i detta, och att sätta etiketten "jämställdhet" på det gör mig besviken. Säg som det är istället; jag hinner/vill inte vara hemma med familjen och jag har inget ansvar för mitt hem. De låter som mina tonårsgrabbar som tycker att mamma ska ta hand om det mesta, för de har så mycket annat att styra med här i tillvaron. Också säger en lesbisk forskare som forskar på jämställdheten att vi heterosexuella kvinnor är lurade av jämställdhetsdebatten och sitter med våra utslitna leder, för att vi slitit hemma och på jobbet. En sak som förundrar mig att hon kan säga, då en "arbetarkvinna" alltid har arbetat och slitit. Det är ett slags modern medelklassproblematik de försöker lägga på oss. Eller är det jag som bara snurrar runt i tankarna?

Walle sa...

Nej, jag håller med. Hela hemmafruidealet som växte fram i början av århundrandet var sjuk från början. Arbetar- och bondekvinnorna har i alla tider slitit jävligt hårt. Överklassens kvinnor levde ett bisarrt liv där de vare sig lönearbetade eller arbetade i hemmet. Eftersom överklassen sätter normen så blev det fult med kvinnor i lönearbete, osv. Inte tänkt klart än.

Tycker också det låter jävligt raljant att prata i termer om "lurade". Samhällsstrukturen är lite mer komplicerade än så. Det är ju inte så att heterosexuella kvinnor är korkade eller lurade på individnivå. Sedan att jag är lätt allergisk mot alla försök att göra livstil eller politik över sexuella preferenser, det är en annan sak...