måndag, mars 12, 2007

Lennartz ruljerar

Har precis avnjutit tredje delen av serien Lennartz, en ren njutning för mig som både gillar dansband (även om Lennartz är lite för traditionell dansband för min smak) och samhällsfrågor.

Även om serien emellanåt är lite pinsam i all sin stereotyphet (är det ett ord?), så är den emellanåt klockren. Dagens avsnitt som beskriver skillnaden mellan det flaschiga, segregerade Stockholm och den lilla småstaden.

Först spelar Lennartz på en privatfest i Hammarby sjöstad, massa jävla brackor som skrattor åt de pittoreska dansbands-blattarna. Sedan skingras bandet och huvudpersonen Lennart drar hem till en håla i Närke. Efter ett tag ångrar sig gänget och åker för att söka upp Lennart i sin håla. En jättegullig scen där Lennarts föräldrar, grannar och en kompis (svensk) till Lennart kommer ut och ser glada ut, medan Lennart är motsträvig.

Gillar kontrasten- sjyssta helyllefolk på vischan som skiter i att dansbandslirarna är "svartskallar" jämfört med rasistiska brackor i storstaden. Me like.

Serien är faktisk rolig att se även om man inte är lika nördig på dansband som jag är. För övrigt tillhör jag inte de som helt dissar serien för att de känner sig störda över att någon målar ut deras favorithobby som ett tillhåll för rasister. Fakta är att styrdans är en väldigt "svensk" föreställning, landsbyggdsbaserad och relativt få invandrare. Sverige är också i musikvärlden segregerat, dansband är väl typ motsatsen till Hip-Hop. Däremot har jag aldrig sett det vara så extremt som det visas i filmen. Jag har till exempel aldrig sett någon med invandrarbakgrund bli stående utan att bli uppbjuden mer än någon annan. Dels ska väl en film vara lite extra för att bli sevärd, dels så utspelar sig filmen i fjollträsk. Jag är ganska säker på att borgarbrackorna i Hammarby sjöstrand skulle raljera över vilket dansband som helst. Okulturella 08:or!

2 kommentarer:

Frukostflingan sa...

Alla 08:or är inte okulturella ;-)

Walle sa...

...och de bor inte i Hammarby sjöstad heller! Eller?

Stockholm måste vara tufft att bo i- finns det någon annan stad där överklassen så totalt dominerar media och det offentliga rummet?