onsdag, mars 28, 2007

Boktips

I fredags var jag förbi OBS (okej då-Coop Forum) på Ersboda när jag tog min jungfrutur. Jag gick långsamt runt bland diskarna och funderade vad jag skulle köpa, nu när jag var själv med en bil! Till sist kom jag till ett hörn där de hade några pallar med böcker. Intressant. Bokrea. Flera billiga böcker. Fastnade till sist för boken Jan Guillou- Kolumnisten. Endast 75:- .

Boken är mycket läsvärd. Helt enkelt ett urval av alla hans kolumner de senaste 15 åren. Eftersom det är Guillou så innebär det ett antal "Ja! Så här är det", men också ett antal "Är han dum i hela huvudet". Det vill säga- precis så som en god kolumnist ska vara. Hur roligt är det med en kolumnist som alltid har rätt? Hans apartheid ideer angående ILO 169 och rennäring är väl det som gjort mig mest upprörd hittils.

Som sagt- läsvärd. Gubben sågar allt från moderat kriminalpolitik till miljöpartistisk jaktpolitik på ett ypperligt pedagogiskt sätt. Hans tidiga artiklar från "Ny demokrati-eran" väcker obehagliga och förträngda minnen till liv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den där ren- och samedebatten är jag inte insatt i så den tänker jag inte ge mig in i. När det gäller Guillou måste man ändå ge karln cred för boken "Tjuvarnas Marknad" som är en klockren beskrivning över hur bratsen fungerar i Stockholm. Läser man "Ondskan" först och därefter "Tjuvarnas Marknad" får man ett utmärkt faktamaterial över hur överklassen faktiskt tänker. Skulle rekommendera dig att läsa det och du skulle kanske ändra uppfattning om Guillou.

Unknown sa...

Gammal tråd förtjänar har också rättigheter.
Eftersom jan Guillou i princip är en pojke som leker riddare och hemlig agent med skrämmande inlevelse skulle jag inte tänbka tanken att köpa en bok av honom, varför jag inte har en susning om hur han relaterar apartheid till ILO 169. Men, en ratificering av ILO 169, specifikt för Sverige, specifikt i dagsläget, skulle befästa den "apartheid" situation som för närvarande råder i det samiska samhället. Så då kanske Janne fick rätt?