fredag, januari 11, 2008

Som det ska vara...

I går blev jag stolt medlem av COOP Svalbard. En självklarhet givetvis, men också mer än bara tradition och slentrian. I den gamla gruvarbetarbyn finns det givetvis inte någon annan livsmedelsbutik än den jättestora Svalbardsbutikken. Detta medför att den går riktig bra och det innebär i sin tur att vi får 5% i återbäring på allt vi köper. Jämför detta med övriga Norges 1% eller Sveriges 0%.

Tar man då i beaktande att COOP inte bara har mat, utan även kläder, alkohol (ingen återbäring dock...), husgeråd, foto, dator, musik, m.m. så inser var och en att det är en good affär att vara ansluten till COOP Svalbard. En barnfamilj kan tjäna ganska bra pengar i återbäring som dessutom lägligt nog betalas ut i januari...

Någon som undrar varför närmare 100% av de fastboende är medlemmar?

Dagens händelse:

Jag skrev under anställningskontraktet i dag. För första gången i mitt liv så fick jag en högre lön än vad det absolut lägsta som föreskrivs enligt kollektivavtalet (tariffavtalet på norska). Känns bra. Ska väl inte skriva ut i siffror vad jag får i lön, men jag kan bara säga att min inkomst efter skatt ligger närmare en manlig akademikers än en kvinnlig hemma i Sverige...

Nordens polacker det är vi- fast till skillnad mot i Sverige så är det inget snack om att norska löner ska gälla alla på Svalbard! Oavsett om du är Thailändare, svensk eller norsk. Så fort jag får tag i Franz (vår tillitsvalde) så ska jag anmäla mig in i LO.

2 kommentarer:

kallskänkan sa...

fan vad nice! man kanske ska satsa på svalbard istället för kanada ändå...

Walle sa...

Jo, det tycker jag allt. Fler argument: 15,8% skatt. Vet du hur lite det ær?