tisdag, januari 15, 2008

1/3 avklarat!

Idag såg jag ett av de två landlevande däggdjur som är ursprungliga för Svalbard. På väg till jobbet så gick jag och stirrade ner i marken, till hälften för att dagdrömma och till hälften för att undvika vinden. Helt plötsligt ser jag något mjukt och gulaktigt i ögonvrån- en vildren! Typ ett steg från att trampa rätt på den. Mitt inne i byen, lugn och fin. Närmast tam. Såg välnärd och rejäl ut. Inte rädd heller, ärligt talat så var den sötare än de där fula sakerna som blockerar vägarna i norra Sverige...

Korrigering: Jag ær inte så smart... Isbjørn ær ett marint dæggdjur, inte ett landdjur. De tre landlevande dæggdjuren på Svallbard ær Svalbardrein, Fjællræv samt Østmarkmus. Den sistnämnda är dock ofrivilligt importerad från Norge och ej ursprunglig här.

För övrigt tog mitt lilla gästspel i restaurangen slut tidigt i kväll, strax efter halv elva skulle jag böja mig ner och lyfta upp en kartong med vin. Då sprack mina byxor. Tidigare samma kväll hade knapparna i min väst flygit ur när jag böjde mig ner. Börjar bli dags att banta...

För övrigt är jag fortfarande arg på bevakningen av det amerikanska presidentvalet - go Edwards!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att höra att du är framme på Svalbard Micke. Jag är ärligt intresserad av att komma och hälsa på dig någon gång under våren. Jag får ta och se över hur man tar sig dit på billigaste sätt.

Visst är det amerikanska presidentvalet viktigt, men särskilt stor betydelse vem som vinner är det nog inte. Dessutom är jag så trött på det där valet och medias bevakning av det att jag när någon frågar mig vad jag tycker alltid svarar att jag inte är insatt, men att jag bryr mig mer om valet i Pakistan, Georgien osv.

PS. I Västerås finns inga renar, men gott om rådjur. Jag har hunnit se en hel del den här "vintern". DS.

Walle sa...

Du är så välkommen! Du gör en tabbe om du inte passar på nu när jag bor här och har ett golv att låna ut... :)