torsdag, januari 10, 2008

I väntan på kamerakabel...

Kan jag dela med mig av lite första reflektioner från de första dagarna i Longyearbyen:

Dagens regel:

De har motbok här! Alltså ett kvotsystem för alkohol... Det är bra, med tanke på att 0,5l Minttu (50%) kostar 55:- och 1,0L Absolut Vodka kostar 110:-. Nu är det dock inte så att det är omtanke om folkhälsan som ligger bakom, i alla fall inte i modern tid. Det finns en glugg i systemet: Vin. Vanligt vin (under 15%) får du köpa hur mycket du vill! Regeln har sitt ursprung på den tiden då det bara var gruvarbetare här. Fylleriet var ett stort problem och man ville minska det och införde kvoter. I klassrättvisans namn så gick det ju inte att ha samma regler för pöbeln som för tjänstemännen (funktionärerna). Framförallt ville man att deras fruar skulle få dricka så mycket de ville, varför vin förblev fritt...

Dagens insikt:

Longyearbyen har knappt 2000 invånare. Till det finns det åtminstone fem pubar och ett antal restauranger. Många är unga och ensamstående. Alkoholen är billig. Efter en fältstudie på den nyaste puben i går kväll så måste dagens insikt helt enkelt bli att det kommer krävas ett hårt arbete för att inte slösa bort alldeles för mycket pengar...

En possitiv sak är att det enligt uppgift är knarkfritt här. Det accepteras inte och djungeltelegrafen går så fort att knarkarna snabbt åker fast.

Dagens upplevelse

Blir gårdagskvällen. Eftersom jag var ledig i dag, men ska jobba i helgen så tyckte jag att det skulle vara kul att komma ut och se lite folk. Samtidigt så kände jag ingen, men lyckades våldgästa mig in på en vin/ost kväll - vilken uppenbarligen var en illa dold förfest... Innan vi gick ut så såg vi en film om Svea gruvan. En amatörfilm om livet i gruvan. Vilka bilder, vilka människor! En av tjejerna som jag träffade igår jobbar som kock på Svea - tydligen ett väldigt speciellt jobb.

Jag återkommer när jag fått ordning på kameran, men jag kan redan efter EN dag slå fast att den som inte åker hit någon gång i sitt liv kommer att ha missat något! Vilda western, i en väldigt snäll förpackning...

På gjensyn!

Inga kommentarer: