torsdag, juli 05, 2007

Språkfrågan igen...

Jag vet. Engelska ær imperialism. Samtidigt vore det vældigt bra før værldens turistarbetare om det gick att enas om ett eller i nødfall ett par språk som alla ska kunna.

Tyskar, spanjorer, fransmæn och finnar. Alla øver trettiofem ær ju helt jævla inkompetenta! d
Engelsmænnen ær sækert också inkompetenta, men det fungerar åtminstone før mig.

"Ja, jag åker ut på en långresa och kan bara mitt eget språk och førvæntar mig att det ska gå smærtfritt..."
Då har jag ændå kollat och de verkar inte kunna något annat språk. Jag har alltså inte bara førsøkt med engelskan, utan æven med min rostiga franska gentemot t.ex. spanjorer och italienare.

Jag børjar tro att det bara ær Norge, Sverige, Benelux och Schweiz som har vettig engelskaundervisning i væsteuropa. Danskarnas engelska ær ju inte værldsbæst heller.

Nej, nu ska jag svalka mig med en cola innan næsta busslast med spanjorer kommer...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är överens med dig om att man bör kunna någorlunda ett språk förutom sitt eget. Det borde också gälla folk med engelska som modersmål. Emellertid betyder inte detta att man som svensk måste kunna svenska och engelska. Anledningen till att det blivit så är vårt amerikaniserade samhälle + att engelska är obligatorisk i skolan. Personligen anser jag att vi måste jobba för att få bort tvångsengelskan i Sverige. Varför inte införa fritt val mellan flera olika språk. I och för sig är det en reform som tar tid då det finns ont om språklärare i andra språk än engelska och att det är lätt som obehörig att få jobb som språklärare. Vi borde utnyttja den kunskap invandrarna har här bättre. Jag har hellre en obehörig lärare i Franska från Senegal (som talar perfekt) än en behörig lärare från Sverige med brytning! Jag har hellre en obehörig lärare från Östtyskland i tyska än en behörig lärare från Sverige med brytning! Och jag har hellre en obehörig lärare i spanska från Chile än en behörig lärare från Sverige med brytning!

Ta bort tvångsengelskan och inför andra valbara språk; får vi brist på behöriga lärare så låt några invandrare ta de tjänsterna istället. Jag tycker att man ska ha möjlighet att lära sig tyska, franska, spanska, engelska, finska och eventuellt arabiska i skolan. Det går faktiskt. I Mälardalen och Norrbotten är det fanemej en ren tillgång om folk talar finska! Dock ger inte skolan den möjligheten.

Walle sa...

Språk ær svårt att læra ut. Jag tror inte vi ska underskatta betydelsen av pedagogisk kompetens æven bland språklærare. De ska ju inte heller bara vara bra på spanska (exv.) utan också klockrena på svenska. Haft en spanskalærare med knackig svenska. Det var faktiskt problematiskt. Hon hade svårt att vara dynamisk i lærandet. Hon såg inte skillnad på dunderfel och logiskt tænk. Svårt att førklara vad jag menar. I øvrigt håller jag med dig. Varfør drevs aldrig esperanto igenom fullstændigt! Det hade varit så jvla effektivt.

Finska ær før øvrigt inget viktigt språk. Arabiska eller islændska skulle vara vettigare.