tisdag, juli 10, 2007

Hycklande KD-are

Då går Gøran Hægglund ut igen och førsøker sno åt sig billiga poænger om bensinpriset. Både KD och Moderaterna kørde hårt i valrørelsen på att bensinpriset var før høgt. Lokalt i norrland var alliansen ganska eniga om att det var ett bra exempel på skattehysterin i Sverige. Vænstersidan høll sig i skinnet. Personligen påpekade jag bara en gång att Vænsterpartiet faktiskt stoppat en skattehøjning den senaste mandatperioden på bensin, just før att alternativ saknas før de flesta som i dag kør bil. Fortsatta højningar av bensinskatten ær ett oerhørt trubbigt instrument om man inte samtidigt ger reella førutsættningar før pendling och fritidstransporter utan bil. Man saknar klassperspektiv helt enkelt!

Vad gør borgarna efter valet- jo HØJER bensinskatten. Det ska vi tala om før norrlænningar, smålænningar, værmlænningar etc. ænda fram till næsta val!

Biltullar runt stæderna- ja tack. Klassmæssig rensning av bilister - nej tack!

Før øvrigt så kan man notera den sinnessjuka stormen mot flygskatten i fjol, som borgarna också rev upp. Dær var det inget tænkande på miljøn. Inrikesflyget ær det størsta och onødigaste transportsystemet vi har. Flyg Gøteborg, eller ænnu værre, Ørebro, till Stockholm? Det borde inte ens vara tillåtet!

Miljøkamp? Inte utan min bil!

5 kommentarer:

Unknown sa...

Ett hett förslag för att begränsa koldioxidutsläppen och göra det på ett rättvist sätt: koldioxidransonering. Med ransonering behöver man i princip inte höja bensinskatten, folk kan ändå inte köra hur mycket bil som helst utan att behöva köpa nya krediter av någon släpper ut mindre än sin kvot.
Läs mer om vad vi skrivit om koldioxidransonseringArbetarens Klimatblogg.

Anonym sa...

Skatt på bensin är lika onödigt som skatt på flyg för resor inom Europa; det är ett trubbigt instrument minst sagt. Idag har de flesta råd att flyga inom Europa för att flygbolagen sänkt priserna enormt; flyget är ingen lyxvara längre. Införs en flygskatt kommer vi återigen få se ett samhälle där det är ett privilegium att få resa utomlands. Så länge tågen är svindyra att åka med finns det ingen anledning att införa en flygskatt. Detta eftersom effekten endast blir att de som har pengar fortsätter flyga medan arbetarklassen tillbringar semestern i sina lägenheter. Tyvärr verkar det finnas ett gäng lobbyister inom vänsterrörelsen som tror att flygskatt löser alla problem. Även bunkerfalangen inom SP tycker så (dessa är ju inte mycket olika sossarna på 70-talet). Vänstern måste prioritera de som har det sämst ställt framför miljöfrågorna. Vänstern får inte heller falla i den fällan som nationalekonomerna befinner sig i; att miljöproblem löses genom att man reglerar marknaden med avgifter (tex trängselavgifter, flygskatt och bensinskatt).

Bygg istället ut järnvägen och sänk priserna på tågen. Det bästa vore förstås att införa ett gemensamt statligt tågbolag inom Europa så att man slipper byta bolag femtioelva gånger när man åker till Östberlin; sådant trissar upp priserna. Inför vi en flygskatt kommer rätten att flyga återigen bli en klassfråga!

Nej till flygskatt!
Nej till bilskatt!
Inför gratis tågtrafik i Europa!

Walle sa...

Jag håller princip med dig janne. Dock så finns det en skillnad mellan flyg och bil. Varje flygresa KAN ersættas av tåg (viss reservation før øvre norrland och gotland). Dærfør tror jag att en kombination av utbyggd tågtrafik och flygskatt ær bra. Tåg har ju snarare bættre førutsættningar før tæt och bra trafik æn flyg. Jæmfør med buss och bil så ær det en skillnad. Jag berøvar gærna arbetarklassen møjligheten till inrikesflyg om det gør att brackorna får betala dyra pengar till bra och billigt tåg før oss!

Anonym sa...

Jag syftade väl mest på utrikesresor. Inrikes är jag helt enig om att de flesta resor är totalt onödiga. GBG-STHLM, Örebro-STHLM, Karlstad-STHLM osv är meningslösa. Däremot är väl Malmö-STHLM gränsfall, liksom Sundsvall-STHLM.

Jag är inte emot att man minskar utrikestrafiken också, men det är idag omöjligt eftersom vi inte ens har ett enhetligt tågverk i Sverige. Först bör vi återförstatliga SJ, därefter kör vi ett "statligt" europeiskt tågverk. När detta skett kan man börja snacka om att införa flygskatter på utrikesresor (på inrikesresor är jag inte främmande för tanken).

Jag tycker att tågen ska vara gratis i Sverige. Detta kan finansieras genom att vi omfördelar överflödet. Dock finns det en viss risk med en sådan reform; i och med att vi inte har bostäder åt alla kan (med betoning på KAN) det hända att människor utnyttjar tågen som bostäder. Gratis tåg måste givetvis innebära bostäder åt alla. I annat fall blir det snett.

Walle sa...

Jag tycker folk inte ska �ka runt i europa och flumma... Straffskatt f�r utlandsresor...

/nationalboljeviken...

Ps) P� fyllan ds)