tisdag, juli 03, 2007

Problem med min blogg

Jag har fått vissa problem med mitt bloggande. Dels så blir saker jag skriver på jobbet jätte-konstiga. Inte bara ä och ö, utan även andra bokstäver blir skumma. Dels så blir saker ni skriver i kommentarerna märkliga också. För att trigga det hela så kan jag ibland inte gå in på en kommentarssida för att den uppdaterar sig hela tiden och jag får spörsmålet "Vill du även visa icke-tillförlitliga ..." om och om igen.

Nedanstående post är en sådan, varför jag svarar såväl Janne som Håkan här.

Håkan: Nej, det är inte danska, det är norska tecken. Även om bokmål är danska i grunden så...

Janne: Du vet att jag står sida vid sida med dig i kampen mot det anglosaxiska världsherraväldet. Så sent som igår så pratade jag med en gäst på min urusla franska trots att hans engelska var bättre än min franska. Dock menar jag att man måste vara pragmatisk. Om människor från olika länder ska kunna mötas underlättas det av om alla (även engelsmän, fransoser och tyskar) åtminstone behärskar ett andra språk förutom sitt eget. Alltså - min kritik mot finnarna är inte att de är dåliga just på engelska, utan att de inte snackar något annat språk. Tyska, ryska, vad som helst. Svenska och finska är liksom inga världsspråk...

Dessutom så är svenskans status som obligatoriskt språk ännu ej avgjort. Utanför ämnet (UÄ): I Norge rasar liknande språkstrid. Högre driver en hetskampanj mot nynorskan. De vill helt ta bort det ur skolundervisningen. Jag kan i och för sig förstå att det är lite slöseri med två skriftspråk. Det jag kan tycka är att de tidigt borde slängt bort danskan (bokmål) i stället för att låta den fortsätta vara dominerande.

Johan: Problemet ær att den dær popupprutan bara fortsætter att komma, æven nær jag trycker JA.

3 kommentarer:

Johan C. Svensson sa...

tyck bara JA . du vill visa icke tillförlitliga objekt. Det är min bild som kukar ur det hela, eller brukar vara iallafall. Den är som jag, icke tillförlitlig.

Håkan Eriksson sa...

Danmark... norge. Same shit different grannland.

Håkan Eriksson sa...

Nej, förlåt. Jag älskar Norge! Min syster bor där, och det är ett trevligt land.