tisdag, november 14, 2006

Sverige är inte som förr

Från min göteborska vän Sara Herlitz blogg, Elaka Värld:

"Inte som förr...

Det var precis i slutet av sommaren som jag såg det första gången. En man satt på knä på Kungsgatan, med en handskriven pappskylt lutad mot knäna och en pappersmugg i sina utsträckta händer. Blicken rakt fram och helt tömd på känslor och tankar. På en gata i Göteborg.

Men vi har ju varit utomlands, så vi vet hur man gör. Vi låtsas som ingenting, tittar rakt fram, går vidare och försöker låta bli att tänka på hur ont det gör i magen.
Igår såg jag två till.

Är det tio år sen som det började dyka upp tiggare på tunnelbanan i Stockholm och sen på spårvagnarna i Göteborg? Då var det nytt, skrämmande och obehagligt. För vi lever ju i Sverige. Vi lever i välfärdsstaten och jag lärde mig i skolan att våra system fungerar och att ingen kan falla igenom skyddsnätet. Ingen svälter i Sverige och ingen är hemlös.
Så är det ju inte längre, även om vi gärna vill behålla självbilden av att vara lite bättre än alla andra. Men glöm drömmar och nostalgi och välkommen till verkligheten. Vi är precis som alla andra. Och nu har vi tiggare på gatorna."

På samma blogg hittar vi dessutom följande enkla konstaterande:

"Efter att ha fastnat flera minuter i grönsaksdisken för att välja ut rätt gurka insåg jag återigen att det här med valfrihet inte alls är min grej."

Inga kommentarer: