måndag, november 27, 2006

Demokrati går inte ihop med a-kassan

Idag ringde jag till min kära handläggare Barbro på a-kassan. Mina värsta farhågor besannades:

1) Är du fritidspolitiker så skriver ju inte arbetsgivaren ut på arbetsgivarintyget de dagar du varit tjänstledig för politiska uppdrag. Detta innebär att a-kassan bortser från de dagarna. Du räknas inte som heltidsanställd, utan som de timmar du varit närvarande. Voila! En fritidspolitiker som blir arbetslös senare riskerar enormt mycket. Som i mitt fall att bli neddragen till 30 timmars normalarbetstid.

2) Försök inte sno åt er en sista utbetalning från CSN, genom att t.ex. avbryta era studier i slutet av en månad (eftersom csn betalar i förskott). A-kassan snackar med dem. Det innebär bara att ni i stället för a-kassa får lån för den månaden. Spelar ingen roll att du har papper på att du hoppat av studierna, du har ju "fått" pengar för den månaden. Så i stället för a-kassa så får du lånet från CSN. Eftersom det är ett ganska dåligt val så rekommenderar jag dig att omedelbart stoppa utbetalningarna från CSN om du tänker hoppa av studierna. På ett sätt är det bra att de pratar med varandra, men jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra än. Barbro sa att om jag ordnar fram en faktura från CSN på att återbetala den månaden kan jag nog få a-kassa i stället...

3) Summa sumarum: Som politiker får jag alltså inte 80% i a-kassa, utan snarare 60%. Tack så jävla mycket!

Inga kommentarer: