onsdag, november 15, 2006

Streck i debatten!

Efter att i dagarna gått in på min tredje (!) period i landstingsfullmäktige så har jag insett några saker:

1) Jag håller på att bli gammal. Efter att i två mandatperioder varit yngst i fullmäktige så...
2) Jag börjar tro på att det faktiskt gör skillnad vilka som styr ett litet landsting i utkanten av Sverige.
3) Ett av de vackraste orden i svenska språket är "streck i debatten", tyvärr tillåter inte kommunallagen att man täpper igen käften på motsträviga borgare...

Nej, men seriöst. Har i dag blivit anklagad för att inte veta hur saker och ting i fullmäktige går till för att jag inte varit med särskilt länge. Från KD:s gruppledare. En kvinna som blev invald i fullmäktige EFTER mig... Men hon jobbar ju i vården och vet därför alltid bäst... Lite kul att bli klappad på huvudet så tydligt när man fyllt trettio.

I vanliga föreningslivet och i parti-interna sammanhang får alltså majoriteten bestämma att nu har vi diskuterat klart. Nu upprepar vi bara samma argument. Så får man inte göra i parlament, de påstår att det handlar om demokrati och om minoritetens rätt att uttrycka sina åsikter.

Jag har för övrigt skaffat mig en liten "signatur" i mina inlägg i fullmäktige. Försöker att alltid omnämna regeringen som den "tillfälliga" eller "temporära"...

Inga kommentarer: