torsdag, april 10, 2008

Granskande journalistik i fara

Det är inte ofta jag håller med journalister. De är väldigt ofta självupptagna och ser all kritik mot sig själva/ sin yrkeskår* som ett inslag av hot mot yttrandefriheten. Att de själva skulle påverkas av sin bakgrund eller vem som betalar dem deras lön, verkar det inte finnas.

Eftersom jag har dessa åsikter så känner jag mig föranledd att tipsa om en debattartikel i Aftonbladet där två journalister uppmärksammar en kommande rättegång.

Det är en välbeställd stockholmsadvokat (med fru) som tycker det är obehagligt att deras moderna baggböleri (skogsklipperi) har avslöjats i TV. Journalisterna erbjöd dem att få yttra sig, men de tackade nej och grinar nu över resultatet- ett inslag med arga bönder från Ångermanland...

Vore kanske enklast att bara rycka på axlarna och tänka "Väx upp" om advokatparet. Nu är det emellertid så att det finns en reell risk för att de kan få rätt. Då är Sverige inne på farligt spår. Om journalister kan bli stämda för att de visar sanningen om de mäktiga, vart hamnar vi då?


* Precis som högerextrema har sina egna undantag, typ "Mohammed som driver pizzan är just", så gäller detta inte de två journalister jag ser som mina nära vänner...

Inga kommentarer: