tisdag, april 08, 2008

Ett årsmöte är ett årsmöte - oavsett vart!

Var i dag på ett årsmöte i Longyearbyen arbeiderförening. Äntligen ett ställe där jag kände mig hemma! Norge eller Sverige - det går på ett ut...

Vi hade fint besök från förbundet centralt och hon berättade om avtalsrörelsen och om hur viktigt det var med lokalt förtroendevalda, m.m. Jag gillade särskilt att hon vågade vara lite aggresiv och "skälla" på de klubbaktiva som i sista minutrarna av förhandlingarna skickade in meddelanden - tillsammans med sina direktörer- om att de inte ville ha strejk! Snacka om att försämra förhandlingspositionen för förbundsledningen (det var inte Longyearbyens arbeiderförening som gjorde det).

Nu blev det ett okej resultat ändå. Norge kommer alltjämnt ha en bättre pensionsordning än Sverige. Jag tänker rösta JA i medlemsomröstningen, av följande skäl:

- Pensionsreglerna spelar inte mig så stor roll.
- En strejk vore jävligt dålig för mig. En sak att ha strejk hemma där man bor- men här! Vad ska jag göra?
- Jag har ingen koll- då ska man lita på ledningen...
- Tycker delar av argumentationen är lite extrem från "vänstersidan". Att man ska ha precis lika bra pension om man går av vid 62 som vid 67 år är lite tokigt. Det måste löna sig att jobba. Jag är helt med på att många är utslitna vid 62 och att man då ska kunna gå av med en anständig pension, men man ska få mer om man jobbar till 67. Dessutom är deras syn på vad en "slitare" är lite märklig. En slitare kan vara en lärare som tjänar 370 000 om året...
- Avtalet är i kronor, inte procent, och innehåller en låglönesatsning*. Det är bra.

Därefter fortsatte mötet med spännande punkter som ekonomisk berättelse och verksamhetsberättelse. Sedan val och pizza. Skulle lika gärna varit i Ockelbo som i Longyearbyen.

En udda sak finns dock. Det är lite spännande att tillhöra en fackförening som är så brokig och mångfaceterad som Longyearbyen Arbeidsförening (del av Norsk ArbeidsMANNAförbund). Den organiserar alla LO-anslutna i Longyearbyen. I samma förening hittar du diskare som tjänar (gissningsvis) knappt 120 kronor i timmen som gruvarbetare som tjänar över 300 kronor i timmen. Lite spännvidd.

* Utgår till dem som tjänar mindre än 90% av en industriarbetarlön, läste att det troligen var runt 300 000... Så tjänar du mindre än 300 000 är du lågavlönad, smaka på den!

Inga kommentarer: