söndag, december 13, 2009

Sänk farten på Lundbyvägen!

De som känner mig vet att jag är en stark anhängare av bilism och rimliga fartgränser. I allmänhet betyder det att jag vill ha högre hastighet på vägar utanför tätort. Den väg jag har svårast med i det avseendet är vägen mellan Stora Höga/Spekerödsmotet och Stenungsund/Tjörnbron. Den är rak, fin, omgärdas av separat cykelbana och till och med en liten mur på sina ställen. Trots det är det en sjuttio på vägen, borde vara nittio!

Det innebär nämligen att ovanstående fina väg har samma hastighetsbegränsning som vår kostig till väg här utanför. Lundbyvägen heter den och sträcker sig från "stora vägen" strax före Stora Höga upp mot Svartedalen. Längs vägen har det byggts en del nya hus och det ligger också en ridskola här. Trafiken är lika tät som vägen är smal. Jag, en notorisk fortkörare, brukar liggar runt 50 längs vägen...

Vissa gör det inte. Den gågna veckan har jag varit hundvakt och varit ute och gått på vägen, det känns inte alltför tryggt. Är inte avundsjuk på alla de barn och ungdomar som rör sig på vägen! Att ha 70 på en väg med hus direkt invid vägen och som är så smal att man på de flesta ställen måste sakta in ordentligt för att kunna klara av ett möte är inte rimligt, tycker jag.

Det är dags för sänkning till femtio kilometer i timmer längs HELA vägen och inte bara delar av den som det är idag... I den bästa av alla världar skulle man riva ett par hus, räta ut och bredda vägen istället, men det kan man ju bara drömma om!

Inga kommentarer: