I dagens nummer av lokaltidningen ST-tidningen så avslöjar sig Erik Söderberg(fp) och Owe Andersson(m) ordentligt. Gå in och läs på (v) Stenungsunds hemsida.
Vi skiftarbetare måste få samma rätt till barnomsorg som de som jobbar dagtid på vardagar. För en modern barnomsorg! Det är uppenbart att allt prat om "arbetslinje" inte riktigt är sant. I alla fall inte när möjligheten att tvinga kvinnor tillbaks till hemmet dyker upp...
Visar inlägg med etikett Stenungsund. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Stenungsund. Visa alla inlägg
lördag, april 17, 2010
onsdag, mars 10, 2010
Bloggen lever igen+ dåligt ST-tidningen!
Ja, då är det dags att spotta i nävarna och börja blogga igen. På årsmötet härom helgen så fick jag förtroende att stå på tredje plats på Vänsterpartiets lista. Det innebär faktiskt att jag bör rycka upp mig!
Om inte annat så är det en övning i skrivande som kanske leder fram till en och annan insändare i lokaltidningen.
Lokaltidningen, ja. Denna tidning är egentligen två. Dels en prenumerationstidning som kommer ut torsdagar och lördagar, dels en gratistidning som delas ut på tisdagar. Gratistidningen delas ut till alla hushåll i Stenungsund samt på Orust och Tjörn. Tror den även delas ut i Kode och i Ljungkile, men jag är inte säker. Det gör i vilket fall att upplagan är ganska stor. Överlag är det också en bra lokaltidning, lite mer journalism än vissa andra liknande tidningar jag läst genom åren. Nu har de dock gjort en riktigt dålig grej, där de inte alls tar sitt publicistiska ansvar. De har tagit bort insändarsidan från gratistidningen. Där får man endast publicera "applåder" och "ris", alltså korta, enkla inlägg. Rimlig förrändring ett valår? Knappast.
Det är ingen nyhet att insändare är populära, att då försöka öka intresset för prenumerationstidningen är väl inte orimligt, men någonstans så är det mycket dåligt att göra det genom att strypa den lokala debatten. Genom ett avskaffande av insändare och debatt bidrar man till att öka sin egen journalistiks totala monopol på nyhetsvärdering. Stenungsund ligger nämligen i något av en mediaskugga. Göteborgs Posten skriver ytterst sumariskt om orten, Bohuslänningen knappt alls. Det som inte ST-tidningen skriver om når inte folk. Tidigare kunde man åtminstone genom insändare markera om man inte delade tidningens värdering av saker och ting. Nu stängs möjligheten att nå 90% av hushållen i regionen. Uselt!
Om inte annat så är det en övning i skrivande som kanske leder fram till en och annan insändare i lokaltidningen.
Lokaltidningen, ja. Denna tidning är egentligen två. Dels en prenumerationstidning som kommer ut torsdagar och lördagar, dels en gratistidning som delas ut på tisdagar. Gratistidningen delas ut till alla hushåll i Stenungsund samt på Orust och Tjörn. Tror den även delas ut i Kode och i Ljungkile, men jag är inte säker. Det gör i vilket fall att upplagan är ganska stor. Överlag är det också en bra lokaltidning, lite mer journalism än vissa andra liknande tidningar jag läst genom åren. Nu har de dock gjort en riktigt dålig grej, där de inte alls tar sitt publicistiska ansvar. De har tagit bort insändarsidan från gratistidningen. Där får man endast publicera "applåder" och "ris", alltså korta, enkla inlägg. Rimlig förrändring ett valår? Knappast.
Det är ingen nyhet att insändare är populära, att då försöka öka intresset för prenumerationstidningen är väl inte orimligt, men någonstans så är det mycket dåligt att göra det genom att strypa den lokala debatten. Genom ett avskaffande av insändare och debatt bidrar man till att öka sin egen journalistiks totala monopol på nyhetsvärdering. Stenungsund ligger nämligen i något av en mediaskugga. Göteborgs Posten skriver ytterst sumariskt om orten, Bohuslänningen knappt alls. Det som inte ST-tidningen skriver om når inte folk. Tidigare kunde man åtminstone genom insändare markera om man inte delade tidningens värdering av saker och ting. Nu stängs möjligheten att nå 90% av hushållen i regionen. Uselt!
Etiketter:
Bloggen,
Media,
Stenungsund,
Vänsterpartiet
tisdag, mars 09, 2010
Stenungsunds kommunlista
Förra söndagen hade vi årsmöte i Vänsterpartiet Stenungsund. En tapper liten skara samlades på kommunhuset för att markera slutet på 2009 och starten på valåret...
Stenungsund är inte den största eller den starkaste partiföreningen, men vi står målmedvetna inför valrörelsen och vår viktiga uppgift- få bort den grymt orättvisa kommunledningen!
Några av deras "brott" den senaste tiden:
- Reat ut hyresrätterna i Stora Höga. Inte nog med att de tar bort de enda hyresrätterna i Stora Höga, de sålde dem dessutom för billigt. Mindre än ett halvår senare har redan ett par lägenheter sålts vidare, med betydande vinst. Fin gåva till vissa kommuninvånare...
- Avskaffat nattis. Arbetslinjens partier försämrar servicen till långpendlare och skiftarbetare. Arbetslinjen tycks bara betyda att krav ska ställas på individen, inte på kommunen. Tidigare inlägg hittar du här.
- Kortsiktig lösning på vattenproblemet som hotar naturvärden och friluftsliv. I stället för att jobba fram en långsiktigt hållbar lösning på vattenfrågan ihop med regionen så bestämmer man sig för att bygga en vattentäkt i Svartedalens natura 2000 område. Inget annat än en skandal!
- En rasering av vår utmärkta kulturskola genom en halvering av anslaget.
Listan kunde göras längre, med vårdnadsbidrag och andra briljanta förslag, men tror att behovet av en ny kommunledning står klar för alla och envar! Ovanstående kommer vi också strax att dela ut i var och varannan brevlåda i valda delar av kommunen. För Stenungsund kan bättre!
VÅR KOMMUNLISTA:
1. Birgit Lövkvist, Undersköterska Stenungsund.
2. Jan Alexandersson, Ombudsman, Munkedal/Stenungsund.
3. Mikael Wallgren, Växeltelefonist*, Smundstorp.
4. Florénce Friden, Lärare, Stenungsund.
5. Staffan Lundstedt, Lärare, Stenungsund.
6. Fridah Lundstedt, ?, Stenungsund.
7. Bo Sandberg, Präst, Stenungsund.
8. Eva Johnels, Sjukgymnast, Stenungsund.
* Lite oklart vad jag kommer att skriva här. Jobbar för tillfället med kvalitétsgranskning på ett telefonförsäljningsföretag, men jobbar extra som växeltelefonist på taxi. Vill gärna ha det som jobb...
Namn kan tillkomma.
Stenungsund är inte den största eller den starkaste partiföreningen, men vi står målmedvetna inför valrörelsen och vår viktiga uppgift- få bort den grymt orättvisa kommunledningen!
Några av deras "brott" den senaste tiden:
- Reat ut hyresrätterna i Stora Höga. Inte nog med att de tar bort de enda hyresrätterna i Stora Höga, de sålde dem dessutom för billigt. Mindre än ett halvår senare har redan ett par lägenheter sålts vidare, med betydande vinst. Fin gåva till vissa kommuninvånare...
- Avskaffat nattis. Arbetslinjens partier försämrar servicen till långpendlare och skiftarbetare. Arbetslinjen tycks bara betyda att krav ska ställas på individen, inte på kommunen. Tidigare inlägg hittar du här.
- Kortsiktig lösning på vattenproblemet som hotar naturvärden och friluftsliv. I stället för att jobba fram en långsiktigt hållbar lösning på vattenfrågan ihop med regionen så bestämmer man sig för att bygga en vattentäkt i Svartedalens natura 2000 område. Inget annat än en skandal!
- En rasering av vår utmärkta kulturskola genom en halvering av anslaget.
Listan kunde göras längre, med vårdnadsbidrag och andra briljanta förslag, men tror att behovet av en ny kommunledning står klar för alla och envar! Ovanstående kommer vi också strax att dela ut i var och varannan brevlåda i valda delar av kommunen. För Stenungsund kan bättre!
VÅR KOMMUNLISTA:
1. Birgit Lövkvist, Undersköterska Stenungsund.
2. Jan Alexandersson, Ombudsman, Munkedal/Stenungsund.
3. Mikael Wallgren, Växeltelefonist*, Smundstorp.
4. Florénce Friden, Lärare, Stenungsund.
5. Staffan Lundstedt, Lärare, Stenungsund.
6. Fridah Lundstedt, ?, Stenungsund.
7. Bo Sandberg, Präst, Stenungsund.
8. Eva Johnels, Sjukgymnast, Stenungsund.
* Lite oklart vad jag kommer att skriva här. Jobbar för tillfället med kvalitétsgranskning på ett telefonförsäljningsföretag, men jobbar extra som växeltelefonist på taxi. Vill gärna ha det som jobb...
Namn kan tillkomma.
söndag, december 13, 2009
Sänk farten på Lundbyvägen!
De som känner mig vet att jag är en stark anhängare av bilism och rimliga fartgränser. I allmänhet betyder det att jag vill ha högre hastighet på vägar utanför tätort. Den väg jag har svårast med i det avseendet är vägen mellan Stora Höga/Spekerödsmotet och Stenungsund/Tjörnbron. Den är rak, fin, omgärdas av separat cykelbana och till och med en liten mur på sina ställen. Trots det är det en sjuttio på vägen, borde vara nittio!
Det innebär nämligen att ovanstående fina väg har samma hastighetsbegränsning som vår kostig till väg här utanför. Lundbyvägen heter den och sträcker sig från "stora vägen" strax före Stora Höga upp mot Svartedalen. Längs vägen har det byggts en del nya hus och det ligger också en ridskola här. Trafiken är lika tät som vägen är smal. Jag, en notorisk fortkörare, brukar liggar runt 50 längs vägen...
Vissa gör det inte. Den gågna veckan har jag varit hundvakt och varit ute och gått på vägen, det känns inte alltför tryggt. Är inte avundsjuk på alla de barn och ungdomar som rör sig på vägen! Att ha 70 på en väg med hus direkt invid vägen och som är så smal att man på de flesta ställen måste sakta in ordentligt för att kunna klara av ett möte är inte rimligt, tycker jag.
Det är dags för sänkning till femtio kilometer i timmer längs HELA vägen och inte bara delar av den som det är idag... I den bästa av alla världar skulle man riva ett par hus, räta ut och bredda vägen istället, men det kan man ju bara drömma om!
Det innebär nämligen att ovanstående fina väg har samma hastighetsbegränsning som vår kostig till väg här utanför. Lundbyvägen heter den och sträcker sig från "stora vägen" strax före Stora Höga upp mot Svartedalen. Längs vägen har det byggts en del nya hus och det ligger också en ridskola här. Trafiken är lika tät som vägen är smal. Jag, en notorisk fortkörare, brukar liggar runt 50 längs vägen...
Vissa gör det inte. Den gågna veckan har jag varit hundvakt och varit ute och gått på vägen, det känns inte alltför tryggt. Är inte avundsjuk på alla de barn och ungdomar som rör sig på vägen! Att ha 70 på en väg med hus direkt invid vägen och som är så smal att man på de flesta ställen måste sakta in ordentligt för att kunna klara av ett möte är inte rimligt, tycker jag.
Det är dags för sänkning till femtio kilometer i timmer längs HELA vägen och inte bara delar av den som det är idag... I den bästa av alla världar skulle man riva ett par hus, räta ut och bredda vägen istället, men det kan man ju bara drömma om!
fredag, december 04, 2009
Stenungsund kan bättre- snart i din brevlåda!
Stenungsunds högerstyrda majoritet driver en arbetarfientlig och miljömässigt usel politik. Det tog oppositionen (s+v) och fokuserade på i vårt budgetförslag. Nu har vi i Vänsterpartiet tagit fram ett flygblad som ska presentera vårt budgetförslag för väl valda hushåll i Stenungsunds kommun (ej hus inom 1 kilometers avstånd från havet...). Flygbladet godkändes av kombinerat medlemsmöte/julmiddag på den lokala Kinarestaurangen i går kväll:


Layout: Jesper Berglund.
Text: Kollektiv process under ledning av undertecknad.
Flygbladet kommer att delas ut under januari månad. Vi är på gång!


Layout: Jesper Berglund.
Text: Kollektiv process under ledning av undertecknad.
Flygbladet kommer att delas ut under januari månad. Vi är på gång!
måndag, juni 01, 2009
Högern styr i Stenungsund
Det är inte utan att det märks att Stenungsund är borgerligt styrt. Som jag skrev i ett tidigare blogginlägg så har nu den borgerliga majoriteten bestämt några tokiga saker. På senaste Kommunstyrelsemötet beslöt man att gå vidare med såväl planerna på att bygga en reservvattentäkt uppe i Svartedalen. Bara (v) och (mp) stod emot dessa tokerier.
Det andra som inte har uppmärksammats alls i vår lokaltidning, bara det en skandal! Borgarna har i sin iver över ideologisk renlärighet bestämt att Stora Höga ska helt "befrias" från hyresrätter. Det är några boenden i området Anrås 1:107 som har bildat bostadsrättsförening och genom den ansöker om ombildning. Bostadsföreningen heter Agnes (769615-8448). Stenungssundsbostäder beslutade 4/5 2009 att godkänna förfrågan och skicka ärendet vidare till kommunen för godkännande (större affärer ska avgöras av kommunfullmäktige). Styrelsen består endast av fem ledamöter och minoriteten, de två socialdemokraterna (Benny Dickborn och Ritva Stubelius), reserverade sig och anförde följande:
"...Eftersom vi anser dels att försäljningspriset är för lågt långt under vad fastigheten är värderad av ST-hem och att genom denna försäljning så försvinner de enda hyresrätterna i hela Stora Höga samt att bolaget inte ekonomiskt är i behov av att genomföra någon försäljning och vi anser försäljningen inte gagnar bolaget."
Tja, vad mer behöver sägas? På kommunstyrelsens möte gick majoriteten vidare(§ 102) med dumheterna. Nu kommer det slutligen att avgöras av fullmäktige den 8 juni. Självklart reserverade sig såväl Socialdemokraterna och Vänsterpartiet (genom Birgit Lövkvist).
Däremot så avslöjade Miljöpartiet återigen vilket oseriöst och onödigt parti de är. Deras ledamot, Joakim Ruist, avstod från att deltaga i beslutet. Antingen betyder det att de inte kan ta ställning i frågan ELLER så har de inte hunnit prata ihop sig inför KS. Oavsett vilket så är det pinsamt att de väljer att passa i en så viktig fråga. Det bevisar vad jag alltid sagt: Man kan inte lita på Miljöpartiet!
Däremot så gick Miljöpartiet med oppositionen när de övriga i majoriteten bestämde att den kommunala hemtjänsten ska läggas ner. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet ville åtminstone att den kommunala hemtjänsten skulle finnas kvar som alternativ när val skulle införas, men det ville inte högerpartierna. Dogmatism var ordet. Detta förslag borde ju inte vara särskilt kontroversiellt:
"Vi socialdemokrater har redan i ett tidigt
skede av diskussionerna av införandet av LOV:en påtalat vikten av att beakta
kvalitetsaspekterna och att därmed säkra en trygghet för de äldre.
Det finns med största sannolikhet privata alternativ som kan leva upp till detta. Men om en eller flera privata utförare inte kan fullfölja sitt uppdrag så är kommunen ytterst ansvarig för att de som vistas i kommunen får det stöd och den hjälp de behöver och då är det viktigt att den kommunala kompetensen finns kvar. Att bygga upp en verksamhet tar tid. Med ovanstående som bakgrund yrkar vi på att kommunen även fortsättningsvis ska vara ett valbart alternativ."
"Det blåser hårt, det blåser kallt, det blåser högervindar överallt." Låttext från Strebers.
Det andra som inte har uppmärksammats alls i vår lokaltidning, bara det en skandal! Borgarna har i sin iver över ideologisk renlärighet bestämt att Stora Höga ska helt "befrias" från hyresrätter. Det är några boenden i området Anrås 1:107 som har bildat bostadsrättsförening och genom den ansöker om ombildning. Bostadsföreningen heter Agnes (769615-8448). Stenungssundsbostäder beslutade 4/5 2009 att godkänna förfrågan och skicka ärendet vidare till kommunen för godkännande (större affärer ska avgöras av kommunfullmäktige). Styrelsen består endast av fem ledamöter och minoriteten, de två socialdemokraterna (Benny Dickborn och Ritva Stubelius), reserverade sig och anförde följande:
"...Eftersom vi anser dels att försäljningspriset är för lågt långt under vad fastigheten är värderad av ST-hem och att genom denna försäljning så försvinner de enda hyresrätterna i hela Stora Höga samt att bolaget inte ekonomiskt är i behov av att genomföra någon försäljning och vi anser försäljningen inte gagnar bolaget."
Tja, vad mer behöver sägas? På kommunstyrelsens möte gick majoriteten vidare(§ 102) med dumheterna. Nu kommer det slutligen att avgöras av fullmäktige den 8 juni. Självklart reserverade sig såväl Socialdemokraterna och Vänsterpartiet (genom Birgit Lövkvist).
Däremot så avslöjade Miljöpartiet återigen vilket oseriöst och onödigt parti de är. Deras ledamot, Joakim Ruist, avstod från att deltaga i beslutet. Antingen betyder det att de inte kan ta ställning i frågan ELLER så har de inte hunnit prata ihop sig inför KS. Oavsett vilket så är det pinsamt att de väljer att passa i en så viktig fråga. Det bevisar vad jag alltid sagt: Man kan inte lita på Miljöpartiet!
Däremot så gick Miljöpartiet med oppositionen när de övriga i majoriteten bestämde att den kommunala hemtjänsten ska läggas ner. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet ville åtminstone att den kommunala hemtjänsten skulle finnas kvar som alternativ när val skulle införas, men det ville inte högerpartierna. Dogmatism var ordet. Detta förslag borde ju inte vara särskilt kontroversiellt:
"Vi socialdemokrater har redan i ett tidigt
skede av diskussionerna av införandet av LOV:en påtalat vikten av att beakta
kvalitetsaspekterna och att därmed säkra en trygghet för de äldre.
Det finns med största sannolikhet privata alternativ som kan leva upp till detta. Men om en eller flera privata utförare inte kan fullfölja sitt uppdrag så är kommunen ytterst ansvarig för att de som vistas i kommunen får det stöd och den hjälp de behöver och då är det viktigt att den kommunala kompetensen finns kvar. Att bygga upp en verksamhet tar tid. Med ovanstående som bakgrund yrkar vi på att kommunen även fortsättningsvis ska vara ett valbart alternativ."
"Det blåser hårt, det blåser kallt, det blåser högervindar överallt." Låttext från Strebers.
torsdag, maj 14, 2009
Stora Höga utan hyreslägenheter 18/5?
Lite diskret är Stenungsunds kommun på väg att ta ett mycket ödesdigert beslut. Den 18/5 har kommunstyrelsen möte för att behandla en begäran från allmännyttiga Stenungsundsbostäder om att få sälja ett antal lägenheter i Stora Höga.
Tyvärr finns inte särskilt mycket information på internet. Kommunala bolag har ju inte riktigt samma öppenhet som nämnder...
Dessa framtidsinriktade borgerliga äldre män har alltså beslutat att be kommunen om tillstånd att sälja ut det enda hyresområdet i ett överetablerat område i Stora Höga som heter Getskär. Mitt bland diverse massproducerade villor ligger ett litet område med hyresrätter. Nu har det bildats en bostadsrättsförening som vill köpa "sina" lägenheter. Som vanligt kommer dessa då få köpa dem förmånligt, de som har råd då förstås. Kommunen förlorar pengar och i framtiden stänger man dörren för hyresboende i området. Det hela är minst sagt upprörande!
Heder till de två socialdemokratiska ledamöterna som reserverade sig. De kommer få stöd i kommunstyrelsen (0428/09) nästa måndag den 18/5 av vänsterpartiets Birgit Löfkvist. Bra! Måtte borgarna besanna sig!
Andra heta lokalpolitiska frågor just nu är:
- borgarna vill exploatera Svartedalen för att göra Ålevatten till vattentäkt. Oerhört tveksamt.
- Halvera den kommunala musikskolan.
- Införa "fritt" val inom hemtjänsten.
Finns en del annat som bubblar under ytan. Håller på att sätta mig in i vad som är viktigt lokalt, har just insett att en kommun inte behöver vara stor för att ha spännande lokalpolitik!
Tyvärr finns inte särskilt mycket information på internet. Kommunala bolag har ju inte riktigt samma öppenhet som nämnder...
Dessa framtidsinriktade borgerliga äldre män har alltså beslutat att be kommunen om tillstånd att sälja ut det enda hyresområdet i ett överetablerat område i Stora Höga som heter Getskär. Mitt bland diverse massproducerade villor ligger ett litet område med hyresrätter. Nu har det bildats en bostadsrättsförening som vill köpa "sina" lägenheter. Som vanligt kommer dessa då få köpa dem förmånligt, de som har råd då förstås. Kommunen förlorar pengar och i framtiden stänger man dörren för hyresboende i området. Det hela är minst sagt upprörande!
Heder till de två socialdemokratiska ledamöterna som reserverade sig. De kommer få stöd i kommunstyrelsen (0428/09) nästa måndag den 18/5 av vänsterpartiets Birgit Löfkvist. Bra! Måtte borgarna besanna sig!
Andra heta lokalpolitiska frågor just nu är:
- borgarna vill exploatera Svartedalen för att göra Ålevatten till vattentäkt. Oerhört tveksamt.
- Halvera den kommunala musikskolan.
- Införa "fritt" val inom hemtjänsten.
Finns en del annat som bubblar under ytan. Håller på att sätta mig in i vad som är viktigt lokalt, har just insett att en kommun inte behöver vara stor för att ha spännande lokalpolitik!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)