torsdag, maj 31, 2007

Referat från kårfullmäktige

Då har konstituerande kårfullmäktige hållts igen. Som vanligt blev det en cirkus. Emellertid fanns det bara ett förslag till kårstyrelse. Förslaget fördes fram av VSF, Samhällsvetarna och Socialdemokraterna (USHF).

Kårstyrelsens precidium:

Ordf: Joakim Berglund (USHF)

1:e v. Ordförande: Mattias Sehlstedt (VSF)
2: e v. Ordförande: Karolina Lindqvist (SHV)

Övriga arvoderade beräknas bli Linnea Eriksson (SHV) och Robert Östberg (VSF).

Övriga VSF:are i styrelsen blev Anna-Therese Järvänpää (ord), Anna Fjällborg (ers) samt Viktor Ahlberg (ers). På så sätt blir det en behövlig förnyelse från vår sida.

Undertecknad valdes för övrigt till ordförande i fullmäktige med acklamation. Emellertid så blev det lite stökigt och RS yrkade på att byta ut mig mot Joakim Berglund för resten av mötet. Att få ett sorts misstroendevotum riktat mot mig efter ca 7 minuter måste vara något sorts rekord!
Deras yrkande avslogs. De fick emellertid stöd av moderaterna.

Jag ska dock göra vad jag kan för att undvika dylikt käbbel i framtiden. Jag ska bli tydligare och också tillsammans med frivilliga från respektive parti göra en uppdatering av regelverket. I dag innehåller det inget i stil med olika talarlistor, talartidsbegränsning, etc. Det är också för flera i fullmäktige oklart när man ska begära votering och vad man får yrka när. Ett nytt regelverk tillsammans med en utbildning av fullmäktige kan öka demokratin avsevärt genom att vi kan lägga större fokus på politiska frågor än på ordningsfrågor.

Dessutom lovar jag att hädanefter behandla majoriteten, d.v.s. mina kompisar, på samma sätt som oppositionen. Som ordförande är min uppgift att slå vakt om demokratin, inte agera försvarsadvokat åt kårstyrelsen.

Ser fram emot ett trevligt år. Verkar ha fått en kompetent person som vice talman också.

ps: Nu kan det bli lite dött ett tag. Jag åker till Norge i natt. Tar med mig datorn, men vet ej hur möjligheterna till bredband är. ds)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
skrev mötesteknikskola för kåren i Halmstad. Säg till om du vill ha den så mejlar jag över. Den går säkert att anpassa till Ume. Den utgår i mycket från en bok vi båda har.

Walle sa...

Gör det! Sjysst. wallgren.mikael@gmail.com

Folk är måttligt kompetenta.

Anonym sa...

Som suppleant i kårfullmäktige tyckte jag mitt första sammanträde var riktigt roligt. Hoppas man får fler möjligheter i framtiden!