onsdag, februari 21, 2007

"Jag tänker inte göra en Byggmark"

... är en sjysst krönika i gårdagens nummer av Västerbottens folkblad. Undertecknat av skidskytten Björn Ferry från Storuman.

Så här skriver han bland annat:

"Minus 15 grader, solen skiner. Jag har hunnit vara hemma i Storuman ett tag och vilat upp själen. Hemkomsten blev trevlig. Röda mattan och trumpeter på flyget...... Nästan alla jag träffar stannar upp och gratulerar. Dom är stolta och glada och tycker att skidskytte är så sjukt spännande! Det är kul med sånt stöd. Det är flera som varit oroliga att jag ska göra en Byggmark och packa tandborsten och dra till Monaco. Men dom kan vara lugna, jag stannar. Det är klart att det är roligare att betala 0 procent i skatt istället för drygt 50, men om ingen betalade skatt så skulle jag inte haft något skidspår att åka på. För mig är det viktigare med kärleken, familj och kompisar...."

Känns skönt att läsa i dagens ego-värld. Särskilt när flera andra elitåkare från hans kommun; Anja Persson, Jens Byggmark och Ingemar Stenmark, har tagit sitt pick och pack och flyttat utomlands till skatteparadis. Nu är ju samtliga dessa från Tärnaby medan Björn Ferry och Heidi Andersson tillhör Storumandelen av kommunen, även om det nog inte är där skon klämmer.

Jag har en längre tid stört mig på dessa idrottare och på den hysteri de framtvingar hos oss idrottsintresserade. De gör enorma idrottsprestationer, men hur länge kan man bo i Monaco och tävla för Sverige? Någonstans så tycker ju jag att där man bor och verkar, där ska man vara medborgare. Det blir ju extra anstötligt när vi pratar om vinteridrotter som inte direkt går att utföra i Monaco. Nu ska ju dessutom det tas fram ett "idrottskonto" som gör det möjligt för idrottsmän att fondera sina intäkter för att kunna sprida ut sina inkomster, och med det skatten, under en längre period. De sanslösa inkomster de kan ha under ett fåtal år sprids ut över längre tid, med en något lägre skatt som resultat. Bra! Nu är det läge att stämma i bäcken. Nu kan vi sätta hårt emot hårt. Den som inte bor och betalar skatt i Sverige ska också inte vara medborgare* eller företräda Sverige i internationella tävlingar.

Sedan- en närliggande sak. Ge mig gärna lite respons på följande tanke: Är det inte så att det finns en klassskillnad mellan längdåkare och utförsåkare? Längdåkarna är oftast lite goa dalmasar eller norrlänningar med namn som Fredriksson och Jonsson. Tittar man på utförsåkarnas namn, dialekter och vad de säger så låter det som om man är på något östermalmsparty i Åre. Kostnaderna i de olika sporterna är ju också en jävla skillnad. Resorna är längre och fler. Det finns ju en i det kvinnliga utförsåkarlaget som under ett helt år tävlade i världscupen på egen bekostnad, innan hon kvalade in. Vem fan har råd med det?

Så- ett lite gott jantelags inspirerat inlägg!

* Undantag: Idrottare som är proffs i ett lag utomlands, SIDA-arbetare och andra som har rimliga skäl att befinna sig utomlands. Det gäller INTE finansvalpar i London eller skatteflyktingar.

Inga kommentarer: