måndag, februari 26, 2007

Bara medlem i facket?

HRF har nu bestämt att man kan välja att bara vara med i facket, utan att vara med i a-kassan. I grunden är det ett fullständigt barockt beslut. Facket och a-kassan är ett. A-kassan är en livsnödvändig del för att stärka möjligheten för fackets medlemmar att hålla det fackliga löftet (att inte lönedumpa för att göra en kort sammanfattning).

Samtidigt har högerregeringens attack mot de gemensamma välfärdssystemet gjort reformen mer eller mindre nödvändig. Det är också själva syftet med höjningen av avgiften, inte i första hand för att finansiera sänkningen av arbetsgivaravgiften, utan för att försvaga facket. Idag så fortsätter 64 åringen med en säker anställning att vara med i facket och a-kassan. På samma sätt så fortsätter jag som student att vara med i facket och a-kassan. De flesta studenter byter inte till tjänstemanna a-kassan förrän de är färdiga. Under hela utbildningstiden så är vi med i HRF, Handels och Transport, t.ex. Nu, med höjd avgift (som en heltidsstuderande inte får del av, men om du jobbar extra så får du betala) och med förkortad överhoppningsbar tid, så börjar det inte bli värt det. Det är illa att studerandevillkoret försvinner, men att ta bort a-kassan för dem som förtjänat det genom arbete är verkligen bisarrt och ytterligare ett sätt att skrämma folk från att läsa vidare.

Jag känner flera vänstermänniskor, med ett fackligt medvetande, som funderar på att lämna. Till dem säger jag bara: Kontrollera med er a-kassa om regler och villkor så att ni verkligen vet att ni inte har nytta av medlemsskapet. Jag är i dag tacksam att jag behöll det.

Inga kommentarer: