söndag, februari 18, 2007

Idiotförslag om ölskatten

Först: Beklagar att jag varit borta ett tag, varit förskyld och less.

Till saken: Vår kära högerregering funderar på att sänka skatten på vin och öl, medan de vill höja den på sprit. Varför? Jag har en längre tid stört mig på åsikten att vin och öl på något sätt skulle vara annorlunda än sprit, typ vuxen måltidsdryck eller något. Allt handlar bara om kvantitet. Det finns inget som i verkligheten skiljer sprit från vin. Personligen får jag mina "bästa" (i betydelsen stabil och kontrollerbar) av sprit, medan jag har svårt att bedömma mängden när jag dricker vin. Just det där mellantinget mellan öl och sprit gör att jag håller fel tempo...

Strunt i det. Fakta är följande: Öl är inte dyrt! Något är fel när en starköl är inte dyrare än en folköl. För en hundring (9-10 öl) blir de flesta ganska fulla på öl. För en hundring får du inte ens en kvarting sprit (undantar Brännvin special som knappt är drickbar), sedan kommer blandvattnet till det. Dessutom skulle jag nog vilja ha åtminstone 50 cl för att nå liknande fylla som för 10 öl. Om du snålar extremt mycket så kan man alltså komma strax under 200 kronor totalt för en fylla. Det vill säga det dubbla mot en ölfylla.

Om man nu då inte jämför spåret "billigast fylla snabbast" mellan de två olika, utan tänker sig en trevlig kväll med lite trevlig dricka och filosofiska samtal över några drinkar/öl, så blir fortfarande resultatet en orättvis skillnad mellan de olika. Då tänker vi oss att alternativ "öl" är fem högkvalité öl att 18 kronor, säg 20 för mattens skull. Det blir 100 kronor. Drinkspåret ger oss två, eller varför inte tre stycken? Två drinkar tar ju slut ganska fort. Ska det vara mysdrickande så pratar vi väl inte vodka-russian grogg? Utan en riktig drink, två spritsorter och minst två övriga ingredienser. Utan att räkna på det så blir det mer än ölen.

Okej, så här långt har argumentationen varit ruskigt opolitisk. Nu kommer det politiska. De säger att sänkningen ska vara för att motarbeta smuggling och utlandsköp. Vad är lättast att köpa sin årskvot utomlands av? Öl där inte en årskvot får plats i en bil, eller sprit där du utan problem får plats med fyra personers kvoter i en full bil? Jag tycker argumentationen haltar!

Ge fan i min sprit! Sluta diskriminera oss som gillar sprit.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nej du, nu pratar du allt lite i nattmössan min gode Mikael. Det som du glömmer att ta med i din beräkning är ju att spriten i verkligheten idag i Norrland inte kostar mer än vad jästen och sockret kostar....En god öl däremot, det är svårt att jäsa själv. Att sedan den borgerliga skattepolitiken är som den är...Ja, vad säga om det? Man kanske helt enkelt ska nöja sig med att konstatera att de sänkte skatten på cigarrer när de höjde skatten på snus och att de i samma veva gjorde ridning och golf avdragsgillt....

/Jag

Walle sa...

Min gode "Jag" borde kanske betänka att lagligt leverne är vanligt även i norrland. Eller också inte.